Smarta telefoner sköter leveranserna
Oljebolaget Preem tar nu hjälp av mobilapplikationer i smarta telefoner för att företagets kunder ska kunna mäta oljenivåer i cisterner på egen hand och beställa påfyllning.
Idag är administrationen av oljeleveranser via telefon ofta krånglig, dyr och tidsödande. Det kan vara svårt för kunden att komma fram per telefon och det tar tid att lägga beställningen.
Människor uttrycker sig också olika, ordrar kan därför missuppfattas och information måste dubbelkollas. Oljetankar som ska fyllas ute på fältet är dessutom olika till form och utförande vilket kräver särskilda tanktabeller, något som ytterligare försvårar kommunikationen kring leveranserna.
Till saken hör att oljebolagen har leveransåtaganden till sina kunder som ska garantera att tankdepåer aldrig ska vara tomma. Om en kund får för sig att ta flera bränsletörstiga fordon i drift än normalt eller använda fordonen under längre tid än vanligt så kan det bli problem. Är depåerna underdimensionerade måste de då fyllas mer effektivt.
Preem vill nu lägga större ansvar på kunden att planera sin drivmedelsbeställning på egen hand via en applikation i smartphone. I applikationen framgår hur mycket olja som respektive tank innehåller. Kunden får ett SMS om han eller hon vill fylla på. Är svaret ja genereras en order via ett orderhanteringssystem i en server där åkerierna hämtar informationen.
Kunden får sedan orderbekräftelse, leverans och leveransbekräftelse i mobilen. Förfarandet ger effektivare leveranser. Krångel med fax och telefonsamtal försvinner. Framförallt ger det en stor ekonomisk besparing i administrationen.
Kunder har en tendens att beställa mer än vad som behövs för säkerhets skull. Ibland beställs till och med mer än vad som faktiskt ryms i en tank.
– Den som beställer kanske inte befinner sig i närheten av tanken och kan avläsa den exakta nivån för stunden. Och för en tankbil som kommer med mer olja än vad som faktiskt får plats blir det då rörigt, krångligt och dyrt. En tankbilsleverans kanske kostar flera tusen kronor i timmen, säger Jens Johansson, projektledare på företaget Top Fuel, som bland annat utvecklar system för tankövervakning med mätare som sänder nivåinformation till virtuella platser, så kallade molnservrar.
Top Fuel har tagit fram programvaran med order- och produkthanteringssystem och som skapar körordrar och har fått i uppdrag att sätta ut 5000 mätenheter med GPS på tankar hos Preems kunder på den svenska marknaden och koppla ihop dem med smarta telefoner.
Den vitala delen på enheterna, givaren, sitter under tanklocken. Därifrån samlas nivådata in. Tanken känner av innehållsmängden och sänder sin position. Mätenheterna har litiumjonbatterier som gör att de kan arbeta självständigt upp till fem år. Batterierna är testade i kylrum och lever med råge upp till de allra mest extrema väderleksförhållanden.
Mätenheterna har placerats ut men data har inte samlats in än. Ett par hundra enheter ska samlas in till hösten. Först då kan hanteringen komma igång.
– Mätenheterna kan ta fram data på mycket mer än vad som efterfrågas idag. Uppgifter om tryck, temperatur och flöden kan samlas in och användas på olika sätt men ofta sträcker sig behoven oftast till att korta faktureringstider eller ha bättre lagerkontroll, säger Jens Johansson.
– Med en applikation i telefonen eller paddan slipper kunden vänta i telefonkö och förklara uppgifterna, exempelvis kundnummer, som fordras för leveransen. Han ser cisternerna, deras kapacitet och volym just nu. Även en bedömning av förbrukning kan göras i mobilapplikationen.
En beställningsförfrågan skickas från Preem mailledes i appen om beställning ska göras, ja eller nej, nu eller senare. Kunden behöver inte ha internet för att hantera sina beställningar. GSM teckning är allt som krävs för att sända sin order med SMS.
– Är tanken tom på torsdag kanske kunden inte vill beställa påfyllning förrän måndag veckan efter. En tidsförskjutning är möjlig. Arbetet förenklas. Tid sparas i administration i båda leden; hos kunden och hos ordermottagningen hos Preem. Och ju mindre manuell hantering, desto färre fel.
Mikael Hedlund
Artikeln tidigare publicerad i Process Nordics Automationsbilaga 2015