23948sdkhjf

Vägtrafiken – processindustrins största olyckskälla

I en färsk konsultrapport konstateras att farliga kemikalier orsakar få personolyckor. De mest allvarliga händelserna sker ute i vägtrafiken, när farliga ämnen transporteras till eller från processindustrin. De största utsläppen sker dock i anläggningarna, ofta på grund av fel i ventiler eller överfyllnadsskydd.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har låtit ett par konsulter gå igenom och sammanställa över femhundra tillbuds- och olycksrapporter från 2006 till 2014. Mer än hälften av alla händelser sker i vägtrafiken, som är klart överrepresenterad när det handlar om personskador med eller utan dödlig utgång.

– Dödsfallen har nästan uteslutande skett på grund av krockvåld i trafikolyckor, berättar Filip Stegander, handläggare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

När det gäller utsläpp av farliga ämnen sker de framför allt inom industriområdet. Vanliga orsaker är överfyllning av tankar och cisterner vid lastning och lossning, ventilfel eller felaktig hantering av ventiler, problem vid driftstart efter underhållsstopp samt slangfel vid överföring mellan transporttankar och cisterner.

Slutsatserna stämmer överens med resultatet från den genomgång av rapporter som Process Nordic gjorde förra året, förutom att konsulterna är mer försiktiga och inte kategoriserar uppenbara brister i säkerhetsarbete som ”slarv”.

Syftet med rapporten är att dra lärdom av händelserna och sprida den erfarenheten till industrin. I flera fall konstaterar rapportförfattarna att ledningen inte fångat upp problem i tid och haft bristande underhållsrutiner som lett till slitna komponenter. Men i de flesta fallen är medicinen enkel: bättre kommunikation mellan leverantör och mottagare av kemikalierna, tydligare märkning, nedskrivna rutiner i form av checklistor, god planering och dokumentation vid driftstopp samt förenkla systemen så det blir svårt att göra fel.

I tre olika lagar finns bestämmelserna om att bolag måste lämna in händelserapporter till myndigheterna vid tillbud och olycka. Därför har rapporteringen delvis olika karaktär.

Lagen om transport av farligt gods resulterar främst i olycksrapporter kopplade till drivmedelsindustrin, eftersom den ur volymhänseende är stor. Här finns rapporterat 317 händelser varav 279 är kopplade till vägtrafiken. Utsläppen är ofta relativt små och gäller för det mesta diesel eller bensin. I en del fall saknas dock viktig information om händelseförloppet.

Av de 188 händelser som rapporteras enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor och lagen om skydd mot olyckor står processindustrin för knappt hälften. Ofta är rapporterna detaljerade och ingen av dem saknar information om händelseförloppet. I hälften av fallen har händelserna resulterat i läckage eller utsläpp, i en tredjedel har brand utbrutit och en femtedel har lett till explosion.

En av de vanligaste olycksorsakerna är ventilproblem; konsulterna har kunnat konstatera femtio fall. Arton av dem berodde på att ventilen stod i fel läge, i andra fall var ventilerna felplacerade och några var behäftade med produktionsfel eller konstruktionsfel. I 80 procent av fallen ledde felen till läckage, dessutom en handfull bränder och enstaka explosioner.

Flera av ventilproblemen uppstod i anslutning till cisterner som är ett annat identifierat problemområde. Cisternhändelserna delas in i tre grupper: överfyllning vid lossning, läckage på grund av ventilfel och okontrollerade tryckförändringar som leder till explosioner eller implosioner.

Konsulterna varnar speciellt för tryckförändringarna som ”särskilt lömska”, eftersom de kan få allvarliga konsekvenser samtidigt som orsakskedjan kan vara både invecklad och svår att förutspå.

På flera ställen i rapporten nämns anläggningarnas komplexitet. Cisterner sammankopplas, givare går sönder eller placeras på fel ställe, nya pumpar installeras utan att säkerhetsventilernas öppningstryck justeras. Alla sådana ändringar måste dokumenteras, vilket inte alltid görs. När sen operatörerna går efter gamla, icke uppdaterade ritningar och flödesscheman, då är det bara en tidsfråga till nästa oönskade händelse.

– MSB kommer att gå vidare med att sprida resultatet till relevanta målgrupper för att öka lärandet av det som skett, säger Filip Stegander till Process Nordic.
Jesper Gunnarsson

Fakta: SOOT

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har ett samordnat olycks- och tillbudsrapporteringssystem som kallas SOOT.

Enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE), lagen om skydd mot olyckor (LSO) och lagen om transport av farligt gods (LFG) ska händelser rapporteras till MSB.

I arbetet med den aktuella rapporten gick konsulter igenom alla rapporter som kommit in och godkänts av MSB, totalt 505 rapporter om händelser mellan 2006 och 2014.



Artikeln tidigare införd i Process Nordic nr 3 2015

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.508