23948sdkhjf

Industrins jämställdhetspris till Coca Cola

Coca-Cola i Sverige har vunnit Industrins jämställdhetspris för sitt arbete för ökad jämställdhet. Priset delades ut under Industridagen i Södertälje 5 februari av prins Daniel.
Coca-Cola Enterprises Sverige har sedan några år tillbaka drivit flera initiativ för att öka jämställdheten. Ett mål var att varannan nyrekrytering skulle vara en kvinna, vilket uppnåddes 2014, då 56 procent av alla nyanställda på företaget var kvinnor.

Priset togs emot av Pierre Decroix, vd för Coca-Cola Enterprises Sverige, samt Elsa Ekman, chef för produktionen, och Charlotte Larson, försäljningschef.

– Priset är ett kvitto på att vårt målmedvetna och strukturerade arbete för att öka jämställdheten har varit framgångsrikt och ser det som en sporre att fortsätta arbetet och bli ännu bättre, säger Pierre Decroix.

Coca-Cola Enterprises Sverige driver två kvinnliga nätverk. Ett för kvinnliga talanger och ett är för kvinnliga medarbetare inom produktion och distribution. För att underlätta för de anställda med barn, män som kvinnor, att förena arbete med familj finns också ett särskilt föräldraprogram.

Idag sitter lika många män som kvinnor i företagets ledningsgrupp. Även på försäljnings- och marknadsavdelningarna är hälften av medarbetarna och ledningsgruppen kvinnor.

– Vårt arbete för ökad jämställdhet tog ordentlig fart när vi upptäckte att det var fler kvinnor som slutade än som anställdes. Sedan dess har vi arbetat målinriktat med att få en mer jämställd organisation, då vi är övertygade om att det leder till bättre resultat, säger Charlotte Larson försäljningschef, Coca-Cola Enterprises Sverige.



Fakta om jämställdhetspriset
Industrins jämställdhetspris delas ut till ett industriföretag som har genomfört intressanta insatser för ökad jämställdhet. Juryn består av företrädare för arbetsgivar- och arbetstagarförbund inom industrin. Priset delades ut första gången 2011.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063