Stena Line först i världen med metanoldrift
Färjeoperatören Stena Line blir först i världen med att köra en stor färja på metanol. Det nya bränslet ska drastiskt minska utsläppen jämfört med dagens bränslen.
Projektet genomförs i samarbete med den ledande motortillverkaren Wärtsilä, hamnarna i Göteborg och Kiel samt världens största metanoltillverkare och leverantör, Methanex Corporation.
Hela processen beräknas ta sex veckor och finansieras delvis genom EU-initiativet "Motorways of the Seas". Totalt uppgår kostnaden för projektet till cirka 200 miljoner kronor.
Motorn blir efter omställning ”dual fuel” där metanol används som primärt bränsle, medan möjligheten också finns att använda MGO (Marine Gas Oil) som backup.
Från början av 2015 måste fartyg i det särskilda utsläppskontrollområdet (SECA) runt Östersjön och Nordsjön använda bränsle med en mycket låg svavelhalt på 0,1 procent (mot dagens gräns på 1,0 procent).
Metanol har potential att bli ett viktigt bränsle för sjöfarten. Utsläppen ligger på ungefär samma nivå som för LNG, men metanol är lättare att hantera och ställer inte samma krav på infrastruktur.