Oatly svarar Svensk Mjölk
För två veckor sedan landade en 172 sidor lång stämningsansökan på Oatlys kontor i Malmö. Avsändare var Svensk Mjölk som stämde Oatly inför Marknadsdomstolen för kampanjen för havrebaserade livsmedel.
– Vi blev väldigt förvånade. Kampanjen hade varit ute i mer än fyra månader och vi hade inte hört ett ord från Svensk Mjölk. Så plötsligt fick vi en stämning i knäet. Nu har vi läst igenom stämningsansökan och jag måste säga att vi fortfarande är lika förvånande, säger Toni Petersson vd Oatly i en kommentar.
I stämningsansökan radas en lång rad uttryck upp som används av Oatly. Uttryck som Svensk Mjölk anser ger intryck av att mjölkprodukter är dåliga och/eller farliga för människokroppen. Det är uttryck som;
”It´s like milk, but made for humans”
“It looks milk but isn´t milk. It is made for humans (not baby cows).”
”No milk. No soy. No badness.”
– Vi förstår inte att någon kan uppfatta vårt budskap på det sätt Svensk Mjölk gör. Oatly är ett resultat av svensk forskning, där man ville efterlikna mjölkens goda egenskaper. Detta för att göra vardagen lite enklare för alla som inte vill eller kan konsumera mejeriprodukter. Så våra havredrycker är utvecklade för människor, medan komjölk är anpassad för den växande kalvens behov, säger Toni Petersson.
Att Oatly skriver att produkterna inte innehåller mjölk eller soja är en viktig upplysning för många av deras konsumenter. Att den inte innehåller konstigheter är ett sätt att uttrycka att den inte innehåller onödiga tillsatser. Ett flertal producenter inom livsmedelsbranschen uttrycker sig på liknande sätt.
Alla som är intresserade av att läsa stämningen i sin helhet och Oatlys svar kan gå in på Oatlys sajt där dokumenten ligger i sin helhet.
– För något år sedan bestämde vi oss för att försöka bli ett helt transparant företag. Vi redovisar öppet vad vi stoppar i våra produkter och var våra ingredienser kommer ifrån. Därför vill vi även vara öppna i den här frågan och redovisa såväl våra egna som motpartens argument, avslutar Toni Petersson.