Underjordisk CO2 kan klassas som förnybar
I EU pågår förhandlingar om tillägg till direktivet om förnybar energi. Rådet öppnar för att medlemsländerna ska få använda isländskt drivmedel som framställs från termisk koldioxid för att nå uppsatta miljömål.
Just nu förhandlas förändrade räkneregler, alltså hur mycket varje drivmedel bidrar till att nå målet. Bland annat ska så kallade ”avancerade förnybara drivmedel” få räknas dubbelt, exempelvis drivmedel från skogsrester. Samtidigt har Island sett sin chans att kunna sälja metanol tillverkad på underjordisk koldioxid till EU-länderna, något som har väckt en rad nya frågor.
Orsaken är det isländska företaget Carbon recycling som har en teknik för att framställa metanol från underjordisk koldioxid och vatten. Processen är energikrävande, men det finns gott om förnybar energi på Island i form av geotermisk energi.
Eftersom anläggningen använder sig av koldioxid från ett närliggande kraftvärmeverk anser islänningarna att metanolen ska klassas som förnybar, eftersom utsläppet ändå skulle ha skett. Genom att tillverka metanol fördröjs tiden tills koldioxiden når atmosfären. En mellanlandning i ett drivmedel påverkar inte den stora klimatkalkylen, menar de.
I nuvarande förslag har rådet lagt till kategorin Förnybara vätske- och gasbaserade drivmedel av icke-biologiskt ursprung.
– Den svenska regeringen har hittills inte haft någon invändning, men vi vill inte att det öppnar upp för kryphål. Tyvärr är formuleringen lite otydlig, det är inte glasklart vilka drivmedel som kan kvala in. Men detta kanske rättas till i förhandlingarna mellan rådet och EU-parlamentet framöver, säger Martin Palm, kansliråd på näringsdepartementet.
I princip kan den isländska metanolen tillverkas från vilken koldioxid som helst. Om metanolen produceras med koldioxid från förbränning av biobränslen borde den utan problem kunna klassas som förnybar, men inte om koldioxiden kommer från ett kolkraftverk och energin från ett kärnkraftverk. I det isländska fallet kommer koldioxiden från mineraler i underjorden och blir alltså ett nettotillskott till atmosfären.
– Vi kommer också snabbt in på andra kluriga frågor. Om de använder koldioxid från en verksamhet som ingår i systemet för handel med utsläppsrätter, då har ett företag redan betalat för att släppa ut kolet. Kan det räknas som förnybart kol i fortsättningen? Det har EU inte bestämt än, säger Martin Palm.
I praktiken kanske det inte blir något problem. Förslaget är långt ifrån färdigmanglat i EU:s kvarnar. Dessutom kan varje medlemsland vid införandet av de nya reglerna göra nödvändiga förtydliganden i sin egen lagstiftning. I början på nästa år fortsätter beslutsprocessen. EU-parlamentet ska då ta ställning i frågan.
Carbon recyclings vd meddelade när deras enda anläggning togs i bruk att den skulle producera fem miljoner ton metanol per år under 2012. I början på 2013 uppgick produktionen enligt Bloomberg till årliga 1,5 miljoner ton metanol. I samma intervju uppgav en företrädare för företaget att de siktar på att tillverka 150 miljoner liter metanol årligen innan decenniet är till ända. Ett mål som låter lite för bra för att vara sant.
Process Nordic har försökt nå det isländska bolaget Carbon recycling för en kommentar, men vi har inte lyckats få någon kontakt.
Jesper Gunnarsson
Artikeln tidigare införd i Process Nordic nr 9 2014