Valrörelsen – uppförsbacke för industrin?
För spinndoktorerna i de stora partierna blir detta en nöt att knäcka. Kommer den här prioriteringen gälla även kommande valrörelse eller blir det andra frågor som dominerar – som det varit tidigare? Det är svårt att veta. Politik är visserligen att göra det rätta, men partiapparaterna ska se till att maximera röstetalet.
Det finns också en medielogik när två partier, Fi och Miljöpartiet som utmanar etablissemanget, har vind i seglen. Medierna älskar underdogs – dit hör inte Centern och KD även om de slåss för sin existens.
Att politiken är viktig och spelar stor roll för industrin framgår med all tydlighet i Västsvenska Handelskammarens rapport ”Industrins villkor i Västsverige” som kom före EU valet. Två hundra västsvenska industriföretag hade intervjuats om industrins förutsättningar och Sveriges konkurrenskraft som industriland.
Inte helt oväntat angav sex av tio västsvenska företag att det ogynnsamma kostnadsläget är det största tillväxthindret. Men på andra plats kom det bristande intresset från politiken. Fyra av tio industriledare uppgav att politikernas bristande intresse för deras frågor hindrade företagens tillväxt. Tre av tio upplever också bristande service från kommuner och myndigheter som ett tillväxthinder.
Siffrorna i rapporten pekar på ett problem. 90 procent av industriledarna anser att kostnadsläget är en viktig konkurrensfaktor, men knappt en tredjedel anser att Sverige står sig bra jämfört med konkurrentländerna. Det samma gäller politiken. Tre av fyra industriledare anser att politikernas intresse är viktigt, men knappt en tredjedel anser att Sverige står sig bra jämfört med konkurrentländerna.
När företagsledarna fick kommentera frågorna kring politikerna var tydligen intresset stort. Många ansåg att politikerna måste skaffa förståelse för den verklighet som företagen verkar i. Många ansåg också att det var alltför ensidigt fokus på tjänstesektorn och dess potential. Större förståelse för industrins betydelse för välfärden och sambandet mellan industri och tjänstesektorn efterlystes. Flera vill se en strategi för att stärka industrin och behålla industrijobben i Sverige.
Även medierna fick kritik för bristande intresse för industrin. Mediebilden upplevs oftast som negativ vilket färgat av sig ungas syn på industrin. Inte minst, konstaterar Handelskammaren, att deras tidigare mätningar av ungas attityder till jobb inom industrin visar att de har en både negativ och förlegad syn på industrijobben.
Mitt förlag Mentor Communications gör inför valet sitt för företagandet. 23-25 juni arrangerar förlaget Entreprenörsveckan i Båstad där viktiga frågor som är en förutsättning för entreprenörsföretagens utveckling lyfts fram i samhällsdebatten och hörs i mediebruset.
Ha en skön sommar.
PETER HÅKANSSON
chefredaktör
peter.hakansson@mentoronline.se
Artikel tidigare införd i Process Nordic nr 6 2014