Nya bullerkrav underlättar för industrin
Naturvårdsverket och Boverket har presenterat sitt utkast till nya riktlinjer för industribuller. Det nya förslaget tycks ha tagit till sig den kritik som tidigare riktats mot övergångsreglerna.
Samma gamla riktvärden för buller har gällt sedan 1978, trots försök till ändringar. Tidigare har Naturvårdsverket och Boverket haft svårt att komma överens, men nu presenterar de tillsammans ett utkast till nya riktlinjer för industribuller.
En språklig ändring är att termen riktvärde kommer att ersättas av ljudnivåer. Betydelsen är dock densamma.
Enligt förslaget ska 50 dBA gälla för dagtid och 45 dBA för kvällar och helger. Buller högre än 60 dBA kommer inte att vara tillåtet, däremot kan ljudnivån uppgå till 60 dBA på dagen och 50 dBA på natten, ifall det handlar om nybyggda och bulleranpassade byggnader. Men då finns också krav på att minst en sida av huset ska nå upp till de lägre kraven på 50/45 dBA.
För industrier med särskilt störande verksamheter kan kravet bli tuffare och sänkas med 5 dB. Som exempel nämner Naturvårdsverket lossning av metallskrot. Myndigheterna påpekar att dessa ljudnivåer inte är bindande gränsvärden utan snarare en utgångspunkt för bedömning i det enskilda fallet.
– Det är positivt att ljudnivåerna betraktas som utgångspunkt i en individuell prövning. Därför är det viktigt att denna vägledning kommer att tolkas på just det sättet, säger Helén Axelsson, miljö- och energidirektör på Jernkontoret.
När Process Nordic skrev om bullerkrav förra gången riktades kritik mot de tillfälliga bullerkrav som Naturvårdsverket infört i väntan på nya regler. Där angavs 40 dB som riktvärde för befintlig och nybyggd industri. Dessa fortsätter att gälla fram tills de här nya ljudnivåerna träder i kraft.
Dessutom fanns kritik mot att oljud från lastbilar innanför industriområdet betraktades som industribuller med högre krav än när de trafikerade vägen utanför grindarna. I det nya förslaget vill myndigheterna att lastbilarna ska kunna betraktas som trafikbuller i vissa fall. Till exempel om industriområdet är stort eller transporterna sker i en viss del av industriområdet.
– Myndigheterna öppnar för en viss flexibilitet, men i grunden är det fortfarande olika syn på trafikbuller inom eller utanför verksamhetsområdet, kommenterar Helén Axelsson.
I de fall industribuller dränks i trafikbuller ska myndigheterna inte kunna ställa lika hårda krav på ljuddämpande investeringar. Om regeringen vill fortsätta den inslagna vägen att ändra bullerkraven kommer ett slutgiltigt förslag att utarbetas.
JESPER GUNNARSSON
Artikeln tidigare publicerad i Process Nordic nr 5 2014