23948sdkhjf

”Vi jobbar med ständiga förbättringar”

Anna Greisz, produktions- och distributionschef på Coca-Cola Enterprises i Jordbro söder om Stockholm, har varit drivande bakom satsningen ”Ständiga förbättringar” där medarbetarna själva bidrar med förslag på hur produktionen kan förbättras.


För detta har hon utsetts till årets produktionschef av organisationen Management Events.

Målsättningen för Coca- Cola i Sverige är att få hållbara resultat i sin produktion och det jobbar man mycket på.

– Det är lätt att både köra igång nya saker och att få folk att gå igång på det nya. Det är också lätt att få ett snabbt resultat. Problemet är att få det att hålla när man väl har hittat på alla nya saker. Det gäller både inom miljöområdet och inom effektivitetsområdet, säger Anna Greisz, produktions- och distributionschef.

Hon anser att det är viktigt att få folk att förstå hur viktigt det är att alla har samma bild och samma plattform. Det är också viktigt att följa upp resultaten och även att revidera möteseffektiviteten.

– Vi har tagit fram en standardmall, för att se till att det sitter rätt personer på mötet och att vi kommer i tid och håller oss till agendan. Dessutom finns det en plan för vad man gör om det kommer upp någon avvikelse. Detta gör vi både på ledningsgruppsmöten och på produktionsmöten.

– Mallen har fungerat utmärkt. Dels är våra möten kortare och dels uppnår vi det som var avsikten. Vi följer också upp produktionen under både var fjärde timme och under var 24de timme, säger Anna Greisz.

Anna Greisz är inte bara ansvarig för produktion utan också för lager och distribution. Varje morgon hålls ett möte i hennes rum där man går igenom hur de senaste 24 timmarna har sett ut.

Det handlar då om säkerhet, kvalitet, produktionseffektivitet, lagereffektivitet, servicegrad och miljö.

– Vi försöker även se hur det ser ut framåt i tiden så att vi kan vara i framkant om vi ser några risker eller om vi inte har en säker miljö för personalen eller en bra leveranssäkerhet. Detta har bidragit till att våra siffror har förbättrats väldigt mycket de senaste åren.

Sedan 2010 har utnyttjandet av produktionslinjerna gått från 50 procent till 72 procent, en ökning med 44 procent.

På flera av sina linjer har bolaget dygnet-runtproduktion. Utlastning och transport av produkterna sker även det dygnet runt.

– Vi har väldigt tät kontroll för alla våra uppföljningar. Ett av verktygen är att alla ska veta vart vi ska och att man reagerar ganska allvarligt om något inte fungerar. Om vi upptäcker något område som inte fungerar samlar vi tidigt ihop en tvärfunktionell grupp och följer upp resultatet, säger Anna Greisz.

– I min ledningsgrupp följer vi upp området varannan vecka, ser till att aktiviteterna sker i tid och att utfallet av aktiviteten håller. Om det avviker för mycket måste vi snabba på aktiviteten.

Coca-Cola i Sverige började satsa på ständiga förbättringar redan 2003. Initiativen med att följa upp produktionen varannan vecka har man haft under de senaste tre åren. Det samma gäller 24-timmars- och fyratimmarsuppföljningar.

– Till vår grupp hör 17 fabriker i Europa. Alla har samma organisation. Det gör att vi har ganska lätt att lära av varandra. Man kan också låna in folk som kan hjälpa oss eller så kan vi skicka folk till andra fabriker i Europa. All arbetsbeskrivning och allt annat stämmer överens i dessa 17 fabriker.

Till en början satte man som mål att var och en i Annas organisation skulle komma med tre förbättringar var. Förslagen skrevs in på en webbsida där man också kunde ta hjälp av andra så att de blev delaktiga av förbättringarna. Till en början mätte man hur många förbättringar som kom in under en viss tid.

– Idag, efter tio år, är detta en del av vardagen så att folk självmant kommer med förbättringar. Det kan vara från allt att ersätta plåtar med plexiglas i en maskin. Det handlar ofta om allt från effektivitetsflöden till arbetsmiljö, så att man inte ska behöva klättra över olika hinder i fabriken. Istället ska det vara smarta lösningar överallt. Säkerhet och att öka tillgängligheterna på linjerna handlar de vanligaste förslagen om.

Folk har kommit med 15 till 20 förslag per person och år och de har alla genomförts på Coca-Cola i Jordbro. Det handlar om allt från väldigt små förbättringar till riktigt stora förändringar i processen. Däremot har bolaget inget vinstdelningssystem. Personalen får en bonus om bolaget går bra, men inte på själva förbättringarna.

Förbättringar sker hela tiden. Just nu håller man på med att bygga om burklinjen för att kunna anpassa förpackningarna och pallarna så att de bättre passar kundernas behov.

– Tidigare hade vi bara helpallar för burkar, men nu ska vi även kunna köra halvpallar. Vissa kunder är inte så stora så att de kan ta emot en hel pall. Vi kan också producera sexpack, åttapack eller 12-pack efter kundernas behov.

– Vi har också minskat vikten på alla plastförpackningar. Idag har vi väldigt lite glasflaskor i bruk. Vi säljer en del till Norge och en mindre del till svenska kunder. Restauranger köper ofta läsk i glasflaskor. Vi har fortfarande kapacitet på våra produktionslinjer och kommer inte att bygga ut dem under den närmaste tiden.

På fabriken ska man också förbättra förpackningslinjerna så att det går att flytta olika storlekar av flaskor mellan linjerna på ett enklare sätt. Man ska också satsa på mindre energikrävande kompressorer och byta till LED-belysning för att spara energi.

– Jag har jobbat 17 år på Coca-Cola och under den tiden har det hänt otroligt mycket beträffande produktsortimentet. En del vill ha traditionella läskedrycker,

en del bara vatten och några vill ha light-produkter. Vi kan idag leverera dem alla, säger Anna Greisz.

Dagen efter intervjun byter Anna Greisz jobb till en internationell tjänst som kvalitets- och säkerhetsansvarig för sex länder. Men hon kommer att sitta kvar på det svenska huvudkontoret i Jordbro söder om Stockholm.

Rainer Saxén

Fakta Anna Greisz

ÅLDER: 46 år

BOR: I Vaxholm

FAMILJ: Man och en nioårig son

UTBILDNING: Livsmedelskemist från Stockholms universitet

KARRIÄR I KORTHET:

Kvalitetschef på Farlo i Linköping som levererade biffar till McDonalds. Sedan 1997 på Coca-Cola Enterprises Sverige som kvalitetschef, produktionschef, fabrikschef och nu produktions- och distributionschef.

FRITIDSINTRESSEN: Tränar och håller sig i form, matlagning

Artikeln tidigare publicerad i Process Nordic nr 4 2014
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.328