23948sdkhjf

Ett, två, ett, två, ett, två…

2013 inrapporterades 45 dödsolyckor och drygt 30 000 arbetsplatsolyckor som ledde till frånvaro till Arbetsmiljöverket. Detta jämfört med trafikens 264 omkomna och 4 681 allvarligt skadade 2013.

Trafiken har sedan en längre tid en nollvision. Kraftsamlingen har lett till sjunkande döds- och skadetal.

Industrin har numera också en nollvision. I mars tog Sveriges Byggindustrier, Trafikverket och Svenska Teknik & Designföretagen ett beslut om att införa en nollvision inom sitt område.

Hur är då företagens syn på arbetsmiljöarbetet?

Under våren 2013 och senvintern 2014 genomförde Svenskt näringsliv två intervjuundersökningar bland medlemsföretagen om synen på arbetsmiljöfrågor. Mer än tusen medlemsföretag ingick i intervjun.

Arbetsmiljöfrågorna är prioriterade bland medlemsföretagen. Över hälften av företagen uppgav att frågorna hade hög prioritet, omkring 40 procent uppgav ganska hög. Resultatet var detsamma, oavsett bransch eller företagsstorlek.

Skälen till att man prioriterar arbetsmiljön varierar. Det kan vara att man anser en god arbetsmiljö är förutsättningen för att medarbetarna ska göra bra prestationer, andra ser det som en viktig del av arbetsgemenskapen.

Ekonomiska incitament finns för att satsa på arbetsmiljön. Arbetsskador bland specialiserade medarbetare innebär avsevärda ekonomiska avbräck vid sjukskrivningar. Och även om olyckan inte är framme orsakar händelser och faror till följd av brister i arbetsmiljön kostbara produktionsstopp.

Företagen vill även vara en attraktiv arbetsgivare. I organisationens senaste Rekryteringsenkät uppgav hälften av företagen att de hade svårigheter att hitta efterfrågad kompetens. Eftersom större delen av företagen använde sig av informella kontakter vid rekryteringarna vägde därför ett gott rykte tungt.

En inte oväsentlig påtryckare på företagens arbetsmiljö är kunderna. Många kunder vill idag försäkra sig om att man gör affärer med seriösa företag – och då blir arbetsmiljöfrågorna en viktig del.

Då är det kanske inte underligt att nio av tio tillfrågade företag anser att arbetsmiljöarbetet är ett sätt att utveckla och stärka företaget i kampen om specialistkompetens – och att svara upp mot kundernas krav. 90 procent uppgav också att de i ganska eller mycket hög grad känner till regelverket.

Många företagare uttrycker besvikelse över myndigheters och politikers förståelse för deras vardag. 70 procent av företagen anser att Arbetsmiljöverket borde fokusera mer på att stödja och informera företagen. Kring hälften av företagen tycker inte att regelverket går i takt med utvecklingen i näringslivet.

Många företagare tyckte också att det var svårt att förstå regelverket. Majoriteten vill därför ha ett förenklat regelverk, inte färre regler.

Det tycks som om strukturen för arbetsmiljöarbetet är anpassat till en traditionell industriproduktion och stora organisationer. När samtidigt andelen anställda inom traditionell industriproduktion minskar och andelen småföretag ökar innebär detta utmaningar, menar Svenskt näringsliv.

Utmaningen är därför att få strukturerna från 1970-talet i regelverket att gå i takt med dagens förutsättningar. Vem bestämmer takten? De som står för tekniken och arbetssättet, eller myndigheterna och politikerna?

Peter Håkansson
chefredaktör

Tidigare publicerad i Process Nordic nr 5 2014

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079