Stålverket bytte olja mot LNG
Stålverket Uddeholm AB i Hagfors är ett av de allra första storföretagen i landet som har ersatt sin olje- och gasolanvändning med flytande naturgas, LNG. Det har man gjort till samtliga sina värmnings- och värmebehandlingsugnar, sammanlagt 35 stycken.
bildtext: Den flytande naturgasen måste både transporteras och lagras i kylda tankar.
Uddeholm började konvertera sina ugnar från olja till flytande naturgas, LNG, för cirka två år sedan.
En stor del av konverteringen har gjorts under sommarsemestern förra året och året dessförinnan, då verket ändå står stilla under industrisemestern i juli.
Råvaran till stålverket utgörs av noga utvalt returstål som blandas med olika typer av legeringsämnen som smälts ner till göt eller stålklumpar. Dessa stålklumpar utgör råmaterialet till det verktygsstål som bolaget bearbetar genom att smida eller valsa fram till runda eller fyrkantiga stänger.
Förutsättningen för att man ska kunna göra det är en hög temperatur.
– Här kommer naturgasen in. Vi har stora ugnar dit stålklumparna skickas in och där de värms upp till drygt 1100 grader Celsius med LNG för att de sedan ska kunna smidas i smidespressen, säger Per Hasselström, vd för Uddeholm.
När man har smitt materialet är det legerat på ett sådant sätt att om det svalnar fort blir det väldigt hårt.
– En del material är sprickkänsliga så att de spricker om de svalnar väldigt fort och måste därför svalna under kontrollerade former. Allt material måste värmebehandlas så att man får lämplig hårdhet. Man ska kunna svarva, fräsa och såga i materialet när det har svalnat och är leveransklart, säger Hasselström.
Hundra procent av det som tillverkas på Uddeholm utgår från skrot eller eget återvunnet material. Skrotet smälts först i en ljusbågsugn till göt som därefter bearbetas direkt eller smälts om ytterligare en gång i en ESR-ugn, electroslagremelting, innan det bearbetas. Dessa ugnar drivs med elektricitet.
– Återvinningskedjan för metallskrot är mycket stark. Någon brist på råvara finns inte. Vi väljer alltid ut den råvara som passar oss bäst. Vi vill ha in en viss typ av legeringsämnen i vårt stål för att det ska få de egenskaper som vi vill ha. Det kan man göra genom att köpa in rent skrot eller klipprester från biltillverkning. Detta blandas sedan med olika typer av legeringsämnen för att vi ska få de kvaliteter vi vill ha, säger informationsdirektör Boo Rundqvist.
Uddeholm köper också tillbaka utslitna verktyg från sina kunder och smälter om dem och gör nytt verktygsstål av det.
– Det är dyrt med legeringar. Vi vill istället återvinna så mycket det går. Vi har en cirkel med skrotåtervinning från våra kunder. Ju mer vi kan återvinna eller köpa tillbaks av vårt eget material, desto bättre. Då vet man vad det innehåller, säger Rundqvist.
Naturgasen som används hos Uddeholms stålverk kommer från Stavanger i Norge. Därifrån körs den över med tankbil till Hagfors. För att få flytande naturgas måste den kylas ned och transportbilarna måste ha kylaggregat liksom mottagningsstationen vid fabriksområdet.
– Vi har 35 ugnar där vi har bytt från olja till LNG. Eftersom det inte finns någon pipeline från Norge är enda möjligheten flytande naturgas som levereras med tankbil, säger Boo Rundqvist.
Naturgasen är något billigare än brännolja. Om efterfrågan på olja minskar kommer den att bli billigare.
Myndighetskrav och egna krav förutsätter att Uddeholm ska förbättra sin energiförbrukning och energieffektivitet. Det har man gjort genom att välja nya förbrännarsystem till naturgasen som är effektivare än de gamla oljebrännarna var.
Naturgasen ger reducerade utsläpp av koldioxid, kväveoxider och svaveldioxid. Den har inga partikelutsläpp, högre verkningsgrad och reducerade underhållskostnader.
– Nu får vi både billigare energi och mer miljövänlig energi. Däremot kan vi inte tanka olja mer om det blir problem med LNG-leveranserna. Det enda alternativet är då att använda gasol eller biogas i de nya brännarna, säger Per Hasselström.
Naturgas och biogas har olika energivärden. Något problem är det inte att blanda naturgas med biogas. Naturgasen är billig idag eftersom det finns ett överskott av den. Biogas finns bara till bussar i städer.
– När tillgången blir större kommer fler industrier att konvertera till LNG och lämna bort oljan. Vi förbrukade 8500 kubikmeter olja per år innan vi konverterade till LNG. Nu har vi också tagit bort 6850 ton gasol per år som har ersatts med LNG, säger Per Hasselström.
Vid full produktion i verket krävs en tankbil med LNG var tjugonde timme.
– Vi kör nu tre-skift i stålverket, vilket betyder att vi har något mer kapacitet att ta ut. Det är inte högkonjunktur just nu. När vi stänger av allt inför semestern och vårt årliga underhållsstopp tar det en vecka innan alla ugnar har kallnat. Därefter ska man göra service och sedan är det en veckas uppstart innan ugnarna fungerar normalt igen, säger Per Hasselström.
Uddeholm har tio ESR-ugnar som drivs av elektricitet. De används för att få ännu mer kapacitet ur de mest högförädlade produkterna som tillverkas på stålverket.
– Vi gör verktygsstål, men inte själva verktygen. Det som vi levererar kan vara en rund svarvad stång 250 millimeter i diameter och sex meter lång. Den skeppas iväg till kunden som gör verktyg med vilka man bland annat kan pressa aluminium för fordonsindustrin eller vitvaruindustrin, plastindustrin, mobiltelefoner och många fler produkter som vi använder i hemmen, säger Per Hasselström.
Uddeholm har även kommit in i livsmedelsindustrin och börjat utveckla produkter som kan användas till delar i köttkvarnar eller för knivar till slakterier med hög skärpa. Stålverket har även en egen materialutveckling för nya produktgrupper.
RAINER SAXÉN
Fakta:
Fakta: Uddeholm AB
Uddeholm har sin produktionsanläggning på ett 54 hektar stort område i Hagfors. Anläggningen har två smidespressar, valsverk, stålverk, 35 naturgasdrivna ugnar och 10 ESR- ugnar. Antalet anställda är 850 personer i Hagfors och 3000 över hela världen.
- 1668: Johan Karlström bygger Stjernfors Bruk i samhället Uddeholm,
ursprunget till dagens Uddeholms AB.
- 1715: Bengt Gustav Geijer tog .ver Stjärnfors Bruk som därefter växte
i rask takt och så småningom döptes om till Uddeholm.
- 1873: Anläggandet av Hagfors Järnverk påbörjas liksom byggandet av
en järnväg
- 1878: Det nya Hagfors Järnverk står klart. Byggandet av Hagfors tätort
påbörjas.
- 1991: Uddeholm gick in i Böhler-Uddeholm AG.
- 2007: Uddeholm blev en del av den österrikiska stålkoncernen Voestalpine AG med 46 000 anställda i mer än 50 länder över hela
Reportaget tidigare infört i Process Nordic nr 3 2014