23948sdkhjf

Ny bunkerolja för sjöfarten

Nästa år träder det så kallade svaveldirektivet i kraft som innebär att alla fartyg som trafikerar Östersjön och Engelska kanalen måste kraftigt minska sina svavelutsläpp. Nu håller Preem på att utveckla ett lågsvavligt fartygsbränsle som blir ett billigare alternativ än gasolja.
Sören Eriksson vid raffinaderiutveckling på Preem, bekräftar att Preem håller på att ta fram en mörk produkt för sjöfarten som har betydligt högre densitet än marin gasolja.

– Det är egentligen ingen tjockolja, det är snarare en kombination av gasolja och lågsvavliga komponenter från uppgraderingsanläggningen som borde kunna fungera bra som ett fartygsbränsle. Vad vi vill göra är en för konsumenten så billig produkt som möjligt. Vi har ett komplext raffinaderi där vi tar ut lågsvavliga strömmar från uppgraderingsanläggningarna som vi kan utnyttja, säger Sören Eriksson till Sjöfartstidningen.

Enligt Sören Eriksson blir den nya produkten billigare än gasolja.

– Hur mycket vet vi inte riktigt ännu. Vi räknar på det och gör olika testblandningar för att utreda detta.

Det är också för tidigt att uttala sig om hur stora volymer man kan producera.

– Det blir i alla fall förhoppningsvis ett antal 100 000 kubikmeter, säger Sören Eriksson.

Han understryker att Preem inte bygger en avsvavlingsanläggning för tjockolja, då det blir lika dyrt som att bygga en anläggning för att göra om tjockolja till diesel. Han hoppas att Preem till slutet av detta år kommer att ha en produkt som är kommersiellt tillgänglig ute på marknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063