23948sdkhjf

Bygger framtidens pumpverkstad i Götet

Efter två företagsförvärv uppstod möjligheten att samordna reparationer och bygga ny serviceverkstad i Göteborg. Det kan bli nya verkstäder även i andra städer – för att öka servicen och underlätta pumpreparatörernas arbete.


Bildtext: Mats Jansson, pumpreparatör står bakom den 3,5 ton tunga centrifugalpumpen som tagit en och en halv månad att reparera.

I maj kommer KSB Mörck att slå upp dörrarna och inviga sina nya 2000 kvadratmeter lager- och verkstadsyta. Det är efter två företagsförvärv som ledningen ville samordna verkstäderna under samma tak i Göteborg och beslutade att bygga nytt. Dessutom har den gamla kontorsbyggnaden fått en extra våning.

– Enligt dagens ekonomer ska man inte ha ett lager. Alla delar ska vara någonstans på vägen mellan tillverkare, distributörer och kunder. Vi vill däremot satsa på lagerhållning. Om kunden frågar efter en produkt vill vi ha den hemma för omgående leverans, säger Carl- Fredrik Mörck, vd och delägare av KSB Mörck.

Verkstaden är uppdelad i flera enheter. En av dem är avsedd för enklare reparationer och pumpar som väger mindre än två ton. I den stora hallen ska de större pumparna lagas. Traversen är ännu inte installerad, men ska löpa över verkstadens alla delar. Här fi nns målarbox, svetsbox, kompressorrum och ett schakt som ska fyllas med vatten för testkörning av dränkbara pumpar.

Idag finns inget lagkrav på separat hantering av dricksvattenpumpar och avloppspumpar. Men det är nog bara en tidsfråga, så verkstaden har blivit uppdelad i separata delar.

– Vatten- och avloppspumpar för privat bruk är relativt nytt för oss, det var när vi köpte Pumphuset som den delen tillkom. När vi nu ska samordna reparationerna vill vi av hygieniska skäl ha dessa i olika utrymmen, säger Carl-Fredrik Mörck.

Företaget har också serviceställen i Örebro, Stockholm, Luleå, Norrköping och Gävle. Det kan nog bli fler, men tanken är inte att ha egna lokaler överallt. Genom avtal med lokala serviceverkstäder ska företaget kunna erbjuda sina tjänster över hela Sverige.

Kunderna har traditionellt funnits inom kraftindustrin: kärnkraftverk och andra kraftverk, men även i processindustrin. Med de nya bolagen, VM pumpar och Pumphuset, blir verksamhetsområdet större. Arbetssättet förändras också, dels beroende av de nya bolagens sätt att jobba, dels på grund av ändrade arbetsförhållanden.

– När jag började på 1980-talet, utfördes reparationerna på plats hos kunden. Vi hade 180–190 övernattningar per år. Men så vill vi inte ha det idag. Det är svårt att vara hemifrån under långa perioder, säger Anders Randling, servicechef på KSB Mörck.

Målet är att ingen anställd ska ha mer än 80–90 resdagar på ett år. De nya verkstäderna är en del i den strategin. Att skicka personal från Göteborg för att laga pumpar fem veckor i sträck i Forsmark är ingen höjdare. Därför har bolaget anställda i närliggande Gävle.

En annan strategi är att ta hem pumpar till verkstaden där kan de repareras i en bättre arbetsmiljö. Samtidigt får männen komma hem till familjen på kvällarna. Män ja, för så är det. Branschen är mansdominerad.

Anders Randling berättar att endast en gång under hela sitt yrkesverksamma liv har han träffat en kvinnlig pumpmontör. Och aldrig har en kvinna sökt någon av de lediga tjänster som utannonserats.

– Just nu letar vi nya servicetekniker, för vi kommer att ha ett generationsskifte om tre år och har därför ett kontinuerligt behov att förstärka vårt team. Det gäller att vara ute i tid, för det tar uppemot fem–tio år innan man är helt självgående, säger Anders Randling.

Ibland får teknikerna resa utomlands för att installera nyköpta pumpar i kundens anläggning. Vid andra tillfällen får personalen i Sverige hjälpa till när systerbolaget i Norge har personalbrist.

– Våra norska kollegor har haft lite otur. Personal som nyss blivit upplärda sticker iväg till oljeplattformarna. Där är ju så bra betalt, säger Anders Randling.

Underhållet säsongsbetingat och arbetsbelastningen blir därför ojämn. Alla kraftverk ska gå på vintern och driftstoppen planeras in under årets varmare delar. Mellan april och oktober är alla pumpreparatörer uppbokade.

Genom att förlänga serviceintervallen eller utföra underhåll utanför de traditionella perioderna kan arbetsbelastningen utjämnas. Eftersom tillgängligheten på reparatörer är dyrare under sommaren kan det i vissa fall bara kosta 20–30 procent extra att köpa en helt ny reservpump till de redan installerade. Då kan de gamla pumparna sedan repareras, en i taget, under vintertid.

I den nya verkstaden i Göteborg står Mats Jansson. I 30 år har han åkt runt i Sverige och utomlands för att laga pumpar. Med den nya verkstaden blir det förmodligen fler reparationer på hemmaplan. För tillfället är det en elvastegs högtryckspump av centrifugaltyp på 3,5 ton som ska fixas.

– Den här sortens pumpar är vår specialitet, säger Mats Jansson.

Denna pump sitter vanligtvis i produktionen hos Höganäs. Med hjälp av högt tryck hjälper pumpen till att slå sönder en fallande stråle av smält stål. Pulvret används för sintring av produkter med höga krav på homogenitet och mikrostruktur.

– Tänk dig att du har kraften från 2000 hästar som ska in i pumpen längs den här axeln. Själva mediet kyler pumpen, men om det då blir stopp så kokar pumpen på 30 sekunder. Den blir en potentiell bomb, och då är det inte roligt, säger Mats Jansson.

Reparationen är snart klar efter flera veckors arbete. Han har svarvat spel, bytt packningar och bland annat monterat en patrontätning.

– Efter att ha krupit runt i anläggningar som gått för högtryck är det skönt att kunna stå här och laga grejerna i en verkstad med anpassade verktyg och maskiner.

Text & foto
Jesper Gunnarsson

Fakta:

KSB är en tysk pump- och ventiltillverkare som grundades 1871. C.A. Mörck bildades 1912 och blev 1926 representant för KSB i Sverige. 1988 bildades det gemensamägda bolaget KSB Mörck. 2008 förvärvades Pumphuset och förra året blev VM-pumpar en del av bolaget efter ett att tyska KSB förvärvat danska Smedegaard. Det är samordning av dessa verksamheter som lett till det nya servicecentret.

Reportaget tidigare infört i Process Nordic nr 2 2014
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062