EU-miljoner till LNG-terminal
– EU-stödet är en tydlig signal om hur viktig sjöfarten är för hållbara transporter inom Europa, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB i en kommentar.Det formellt beslutet återstår men mycket pekar på att satsningen på LNG-terminaler i Rotterdam och Göteborg blir ett av EU-kommissionens mest prioriterade ”Motorways of the Seas”-projekt någonsin, enligt pressmeddelandet.I Göteborg är det holländska Vopak och svenska gasinfrastrukturbolaget Swedegas som investerar i LNG-terminalen – en investering i miljardklassen. Terminalen kommer att förse både sjöfarten och industrin med LNG.Samarbetet med Rotterdams Hamn handlar till exempel om att bygga nödvändig infrastruktur i hamnarna samt att ta fram regelverk för hanteringen av LNG. En annan viktig uppgift är att bidra till ökad kunskap om LNG som fartygsbränsle.– En stor fördel med samarbetet är också att vi gemensamt kan sända ut en stark signal till marknaden om att det kommer att finns LNG både i Europas största hamn och i Nordens största. Rederierna behöver försäkras om detta för att själva våga investera i nya fartyg för LNG-drift, säger Lars Gustafsson, vd Swedegas i en kommentar.Miljövinsterna med att använda LNG inom sjöfart och industri är stora. Svavel- och partikelutsläppen minskar till nära noll, kväveutsläppen med 85-90 procent och koldioxidutsläppen minskar med 25 procent.