23948sdkhjf

Stora problem efter tågolycka

Tågurspårningens effekter i Norrland är omfattande. SSAB tvingas stoppa produktionen i Borlänge. Även gruvbolaget Boliden drabbas av störningar.

Det var under natten till lördagen spårade ett godståg ur mellan Storsund och Koler på linjen mellan Vännäs och Boden. Fem av tågets vagnar välte och drygt 200 meter spår förstördes vid urspårningen.Förutom spåret måste närmare 300 sliprar och en kontaktledningsstolpe bytas innan trafiken kan återupptas. Vagnarna i tåget var lastade med kopparslig från gruvan i Gällivare och skulle till Rönnskärsverken utanför Skellefteå. Vad som orsakade urspårningen är oklart och händelsen kommer att utredas.Den första prognosen var att trafiken förbi olycksplatsen skulle komma igång tidigast fredag men arbetet har gått snabbare och nu räknar man med att släppa på trafiken under onsdagen.Men trots det så har effekterna av urspårningen ställt till problem för industrin i Norrbotten. Bland annat har den så kallade stålpendeln som transporterar stål från stålverket i Luleå endast delvis kunnat köras.Det betyder enligt SSAB att 1200 ton stål kan gå söderut vid varje transport. Det ska jämföras med 6000 ton i vanliga fall. Och det kommer att ge omedelbara effekter:– Olyckan innebär att vår navelsträng är kapad. Vi tvingas stänga valsverket i Borlänge. Stålet som kommer med pendeln ingår i lagerhållningen och nu får inte tillräckligt, säger Per Bondemark, logistikchef på SSAB till Sveriges Television.Han vill inte gå in på hur stora förlusterna blir för SSAB. Men han konstaterar att det rör sig om miljonbelopp.Även Boliden drabbas av olyckan. Framför allt gäller det transport av gruvämnen från Aitikgruvan till smältverket i Rönnskär i Skellefteå hamn.Transportstyrelsen kommer att granska olyckan. Beroende på utfallet av granskningen, görs en djupare undersökning av antingen transportstyrelsen eller Statens haverikomission.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062