Sjöfart och industri redo för LNG
Nya, tuffare miljökrav på fartygsbränsle i svenska farvatten från 2015 samt industrins behov av att ställa om från olja är de främsta skälen till att växla över till flytande naturgas, LNG, skriver Swedegas i ett pressmeddelande.Swedegas har nyligen genomfört en marknadsundersökning för att ta reda på hur stort intresset är för LNG. Resultatet av undersökningen ska ge viktigt underlag inför etableringen av en LNG-terminal i Göteborgs Hamn. Närmare 20 ledande företag inom sjöfart, industri och gashandel har besvarat undersökningen.– Responsen har varit över förväntan. Svaren visar tydligt att LNG är ett framtidsbränsle och att företagen är beredda att göra investeringar i takt med att LNG introduceras på den svenska marknaden, säger Lars Gustafsson, vd Swedegas i en kommentar.Det är Swedegas och holländska Vopak som planerar för en LNG-terminal i Nordens största hamn – en investering i miljardklassen. Göteborgs Hamn stödjer projektet och investerar i hamnområdet. Genom att terminalen hålls öppen för alla som vill importera LNG till Sverige får den svensk markanaden för första gången möjlighet att fritt välja sin LNG-leverantör.– Inom svensk industri finns potential att ersätta över tio terawattimmar olja med LNG. Genom en LNG-terminal i Göteborg kan vi tillgodose hälften hela industrins behov. Miljövinsterna blir avsevärda med minimerade svavelutsläpp för sjöfarten samt en minskning av industrins koldioxidutsläpp med 25 procent, säger Lars Gustafsson. En färsk rapport från teknikkonsultföretaget Ramböll bekräftar enligt Swedegas att Nordens största hamn, Göteborg, är en naturlig knutpunkt i en nationell infrastrukturlösning där även andra hamnar kan ingå.