23948sdkhjf

Ingen koldioxidreduktion med skogsråvara

Förgasning till fordonsbränsle leder snarast till ökade koldioxidutsläpp jämfört med om de bränns i en värmepanna där de ersätter stenkol eller olja, framgår ur en aktuell avhandling.

Genom att studera hela energisystemet har doktoranden Elisabeth Wetterlund vid Linköpings universitet kommit fram till sina slutsatser.För att nå EU-målet, att 10 procent av energin inom transportsektorn ska vara förnybar till 2020, förutsätts att man utvecklat andra generationens biodrivmedel som är baserade på exempelvis cellulosaråvaror. Förgasning av biomassa är en nyckelteknik för framställningen.Elisabeth Wetterlund har därför studerat den bränsleproduktion som kan bli resultatet av en effektiv och storskalig förgasning av skogsindustrins restprodukter – särskilt grot, det vill säga grenar och toppar.– Tittar vi bara på Sverige så skulle drivmedel baserade på förgasning av grot kunna bidra till minskade koldioxidutsläpp. Däremot behövs ekonomiska styrmedel, liknande elcertifikaten, för att få igång en storskalig produktion eftersom investeringskostnaderna är höga, säger Elisabeth Wetterlund i ett pressmeddelande.Men Sverige är ingen isolerad ö, vårt energisystem hänger tätt samman med övriga Europas och tittar man på förgasningstekniken i ett europeiskt perspektiv ser det inte lika bra ut.För att förgasa grot med lönsamhet behövs stora anläggningar och det innebär att all grot och allt övrigt träavfall går åt till detta. Den minskning av utsläppen det skulle innebära inom transportsektorn äts då med råge upp av att andra sektorer, där groten kunde gjort större nytta ur ett koldioxidperspektiv, är hänvisade till att använda ökande mängder kol och olja.– Ser man till att biomassa är en begränsad resurs är det inte förgasningsbaserade drivmedel som ger störst bidrag till minskningen av koldioxidutsläppen, konstaterar Elisabeth Wetterlund.Groten skulle exempelvis kunna bidra till en betydligt större minskning av koldioxiden som ersättning för kol.– Tekniskt skulle det mycket väl gå att blanda in några procent grot i kolet och får stora miljövinster. Men det görs inte i särskilt stor utsträckning, kol är relativt billigt och finns i hur stora mängder som helst. Idag kostar det också för lite att släppa ut koldioxid, säger hon.I Sverige har vi det lite bättre förspänt eftersom vi både har goda skogsresurser och stora delar förnybar energi i andra delar av energisystemet. I en del av avhandlingen studerar hon vad förgasning av skogsråvara skulle innebära för Tekniska Verken i Linköping och i en annan vad det skulle innebära för pappers- och massabruket Billerud Karlsborg i Kalix.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063