23948sdkhjf

Förtroende för livsmedelsbranschen

Livsmedelsbranschen är den enda bransch där förtroendet har ökat hos svenska folket under det senaste året. För andra branscher är förtroende likvärdigt eller sämre än förra året, skriver Livsmedelsföretagen, Li.

Detta menar Livsmedelsföretagen utifrån resultatet i PR-byrån Edelmans Trust Barometer 2012. Enligt den har förtroendet för livsmedelsbranschen ökat med tolvprocentenheter – från 50 till 62 procent jämfört med förra året. Förövriga branscher är förtroendet oförändrat eller lägre jämfört förraåret. – Förtroendeuppsvinget för livsmedelsbranschen tror jag är en följd avatt fler fått upp ögonen för att vi har många duktiga och innovativaproducenter i Sverige, producenter som erbjuder livsmedel av högkvalitet och som blivit allt mer framgångsrika på exportmarknaderna,säger Peter Wannding, kommunikationsansvarig på Livsmedelsföretagen. Han tror också att regeringens och branschens satsning på Sverige – detnya Matlandet bidragit till en en mer positiv bild. Ytterligare enförklaring, enligt Peter Wannding, kan vara livsmedelsindustrinslyhördhet för de senaste årens intensiva matdebatt. – Företagen har blivit öppnare och tydligare med saker som varifrånråvarorna kommer, hur produktionen går till och användningen avtillsatser. Den ökade insynen tror jag har fått till följd att mångakonsumenter tycker att kritiken mot livsmedelsindustrin varitöverdriven.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063