23948sdkhjf

Muddermassor blir byggnadsmaterial

Allt fler hamnar byggs ut och muddras för att kunna ta emot större fartyg. Ett problem är var man skall göra av de förorenade muddermassorna som tas upp i samband med att man utökar hamnområdena.

Men en ny teknik som tagits fram av Statens geotekniska institut, SGI, kan lösa en del av problemen, enligt Sveriges Radio.Med hjälp av en stor visp blandar man muddermassorna med bindemedel som består av cement och slaggprodukter från stålindustrin. Det hela blir till en fast massa, som en stor kaka, och kemiska reaktioner gör att föroreningarna binds fast i materialet.Men eftersom det kan variera vilka ämnen det handlar om måste man först ta prover och analysera för att veta vilket recept, alltså hur mycket cement eller annat material man skall använda sig av, det berättar Göran Holm, forskare och ansvarig för projektet på SGI.– Det beror på vilken typ av sediment det är, hur gyttjigt det är och vilken typ av föroreningar det är, säger han till Sveriges Radio.Hur säkra är ni på att det här håller långsiktigt?– Alla försök vi gjort visar att de här föroreningarna ligger kvar i det här stabiliserade materialet. Vissa svårigheter har det varit med TBT, alltså föroreningar från båtbottenfärger, men vi håller på att gå djupare in på det och har lösningar på gång, säger Göran Holm.Det är många hamnar längs den svenska kusten som byggs ut och som planerar att använda den nya tekniken. Dit hör till exempel Gävle, Oxelösund och Oskarshamn. Men även områden där det inte finns några större hamnar men som ändå är starkt förorenade, exempelvis i Valdermarsvik kan man komma att använda metoden när man ska muddra där.Förutom att man på detta sätt löser ett avfallsproblem är en annan miljövinst att man kan använda materialet när man bygger ut hamnområden. Sprängsten, grus eller annat material behöver då inte fraktas till platsen utan kan ersättas av den behandlade muddermassan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125