23948sdkhjf

Mål för förnybart borde höjas

Alldenstund rikets mål om att ha 10 procent förnybar energi inomtransportsektorn 2020 ser ut att överträffas redan nästa år, 2012,efterlyser Svenska Bioenergiföreningen (Svebio) ett regeringsförslag omett högre mål – minst 25 procent – för 2020.

– Regeringen måste nu föreslå ett högre mål för 2020, annars avstannar omställningsprocessen inom transportsektorn, befarar Gustav Melin, VD för Svenska Bioenergiföreningen. Vårt förslag är att Sverige antar ett mål om minst 25 procent förnybar energi inom transportsektorn 2020, varav 20 procent biodrivmedel. Att inte höja målet leder till att Sverige förlorar den tätposition vi innehar idag i Europa.Gustav Melin befarar också att en utebliven uppgradering av målsättningen kommer att leda till att offensiva företag inom biodrivmedelssektorn inte ges förutsättningar att investera, expandera oh utvecklas inom riket. Samt att investeringar i förnybar drivmedelsframställning uteblir.– Tillsammans med ett höjt mål måste regeringen också klarlägga de långsiktiga spelreglerna för biodrivmedlen, och först av allt förlänga skattebefrielsen efter 2013, kräver Gustav Melin. Helst för en tioårsperiod, för att skapa förutsättningar för investeringar. Det är ett oavvisligt krav från biodrivmedelsbranschen.– Att inte höja målet innebär därtill att utsläppen av koldioxid (CO2) blir onödigt stora, och i slutänden försvagar det vår klimatpolitik, påpekar Gustav Melin.Fotnot: Andelen förnybar energi inom transportsektorn har beräknats enligt EU:s förnybarhetsdirektiv 2009/28/EG och inkluderar, förutom biodrivmedel så som etanol, biodiesel och biogas, även förnyba el som används för lokomotiv, tunnelbanetåg, spårvagnar och batteridrivna fordon. 2010 motsvarade andelen 7,9 procent och ökar fortlöpande till 10,7 procent 2013. Redan 2012 passeras 10 procent enligt Energimyndighetens kortsiktsprognos, publicerad igår, tisdagen 16 augusti 2011.(transportnet.se)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063