LKABs storinvestering hotas
Masugnar släpper ut stora mängder koldioxid i samband med ståltillverkning och både LKAB och SSAB forskar för att minska de utsläppen. Ett projekt som visat stora löften är ett planerat nytt järnverk i Trondheim i Norge, där naturgas ska användas som reduktionsmedel istället för kol, som i masugnar.Men nu hotas projektet, som varit ett samarbete mellan Statoil, LKAB och metallpulverföretaget Höganäs, skriver Dagens Industri.Norge har höga mål när det gäller att sänka koldioxidutsläppen i landet och det utgör ett hinder i byggandet av det nya järnverket.Statoil ska enligt Dagens industri ha fått kalla fötter trots att projektet bedömts vara en lysande affär både kommersiellt och miljömässigt, då det inte finns utrymme för nya utsläpp.– Vi har i stort sett avslutat förstudien där vi kommer fram till att det är en bra investering och någonting som ligger i tiden med miljöprofilen. I dag ligger det i malpåse kan man säga, för vi har svårt att få en lokal partner, säger Mats Hallin, forskningschef på LKAB till DI.Liknande järnverk finns redan, bland annat ett i Europa och ett flertal i Mellanöstern.Tanken är att 2,3 miljoner ton malm ska fraktas från Kiruna till Trondheim, vilket motsvarar ungefär 10 procent av LKABs totala mängd pellets. Genom att LKAB bygger ett järnverk börjar man också konkurrera med sina egna kunder, skriver DI.Projektet skulle innebära investeringar i mångmiljardklassen.– Det finns inga skarpa offerter, men totalt handlar investeringen för hela projektet om fem till sex miljarder kronor, säger Mats Hallin till tidningen./RS