Bil viktig för smart energisystem
Bilen var i centrum under flera seminarier under Energimyndighetens stora årliga konferens som döpts till Energiutblick. När Malmö stad presenterade sitt framtida smarta elnät tillsammans med Eon och Siemens, så handlade det bland annat om att få konsumenterna mer delaktiga. Konsumenter kan även leverera el, är tanken. Det gäller speciellt elbilsägarna. De kan ladda sina bilar när det blåser och vindkraftverken går för fullt. Sedan kan de sälja den när det är stiltje. Men de smarta näten kräver politiska förändringar, berättade Tor Fossum, miljöansvarig i Malmö:– Dagens regelverk är inte riggade för det här, sa Tor Fossum under presskonferensen när projektet presenterades.I en annan sal pågick samtal kring andra sätt att driva bilar klimatanpassat, med gas, etanol, diesel och andra biobränslen. Men även under den diskussionen spökade elbilarna, som kan komma att stå för lika stor andel av transportsystemet som de biobränsledrivna bilarna sammanlagt, enligt de grova gissningar inför framtiden som gjordes. Men att gissa är svårt i en värld som styrs av oljepriser som går upp och ner och politiker som inte förmår fastställa spelregler för mer än ett år i taget, tyckte panelen som avslutade diskussionen. Men i slutändan handlar det om att vilja, konstaterade Michelle Ekman från Energigas Sverige. Hon tyckte att de övriga skattningar kring hur stor andel biobränsle kan stå för i drivmedelssektorn var väl pessimistiska. De övriga i panelen tippade på mellan 10 och 25 procent. Men hon trodde det kunde bli betydligt mer, beroende på hur stor samhällets vilja att satsa kan tänkas bli.– Man måste sätta ner foten, sa hon.Text Kerstin Lundell