Första båtleveransen av LNG till Sverige
På västkusten levereras naturgas i rörledningar men till terminalen utanför Nynäshamn sker leveransen per båt från Norge. Den är då kondenserad till flytande form och hålls nedkyld till minus 162 grader för att på det sättet göra volymen 600 gånger mindre och transporten effektiv.Den 35 meter höga tanken på Brunnsviksholmen rymmer totalt 20 000 kubikmeter eller 9 000 ton naturgas i flytande form och kommer att förse såväl industrier inom exempelvis process, metallurgi och pappersmassa som transporter på land och till sjöss med ett rent och effektivt bränsle.LNG (Liquified Natural Gas) innehåller varken svavel, partiklar eller tungmetaller och väsentligt lägre halter kväveoxider. Med LNG kan man också minska koldioxidutsläppen med upp till 30 procent, jämfört med olja.– Redan nu har Stockholm Gas bytt ut sin gamla oljebaserade stadsgas till LNG blandad med luft. Bytet innebär i dagsläget en minskning av koldioxidutsläppen med 50 000 ton per år, säger Peter Jansson, försäljningschef på AGA, i ett pressmeddelande.I söndags var det premiär för det specialbygga transportfartyget Coral Methane att segla in i Östersjön. Fartyget är på 7 400 kubikmeter och drivs också med LNG.Med den nya gasterminalen i Nynäshamn, som invigs officiellt den 27 maj, ska tillgången på LNG i Sverige bli stabilare. Fossil naturgas ses också som en bro till biogas, eftersom de båda gaserna har samma sammansättning och är blandbara.(chemicalnet.se)