23948sdkhjf

Tribologiforskning kan spara bränsle

Fordonsindustrin tar nu hjälp av tribologiforskning vid Luleå tekniska universitet för att nå högt ställda mål om lägre bränsleförbrukning i framtidens fordon. En av Europas största forskargrupper i läran om smörjning, nötning och friktion finns vid universitetet.

Ett område man för närvarande jobbar med är att försöka reducera friktionen mellan kolvringar och cylinderfoder i lastbilsmotorer. Genom att göra ytor med bättre egenskaper kan smörjningen bli effektivare, säger professor Roland Larsson som är forskningsledare vid Avdelningen för maskinelement vid Luleå tekniska universitet.Vid avdelningen pågår ett flertal forskningsprojekt direkt relaterade till fordonsindustrin och en forskargrupp med ett 40-tal personer arbetar med detta.Potentialen till förbättringar är stor. Om man minskar friktionen i cylindrarna med 25 procent kan bränsleförbrukningen i fordon minskas med 5 procent. Redan idag samarbetar avdelningen med företag som Volvo, Scania, Saab och Haldex Traction.Hubert Herbst, överingenjör vid Scania i Södertälje med motorutveckling som ansvarsområde, betonar att cylinderfoder och kolvringar är de viktigaste tribologiska systemen i en kolvmotor. Däri ligger utmaningen för att förbättra motorns prestanda och det kan LTU:s tribologiska forskning bidra till bedömer han.– Med professor Roland Larsson och hans team vid LTU, har Scania hittat en kompetent institution som kan förbättra kvaliteten på matematiska formler för smorda glidande system och som i sin tur kan garantera en effektiv, gradvis förbättring av motorerna, säger Hubert Herbst.Ett pågående forskningsprojekt handlar om att hitta ytor, smörjmedel och mekanik som minimerar friktionen i olika motordelar som exempelvis kuggar, lager och liknande. Bland annat detaljstuderas ytstrukturen på cylinderns innerväggar i lastbilsmotorer med hjälp av simulering för att komma fram till vad som är optimalt.Ny kunskap om tribologiska fenomen är nödvändig forskning för att ta fram ny energieffektiv teknik. Utvecklingen av nya hybridfordon är ett typexempel på detta. Där krävs mer komplexa växellådor jämfört med konventionella, eftersom en hybridbil har två motorer; en eldriven och en förbränningsmotor.Även nya och lättare material i fordon kräver tribologisk forskning vilket är ytterligare ett område som forskargruppen i tribologi arbetar med.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078