Pengar till elektriska vägar
Att bygga upp ett system med elektriska vägar är inte i första hand ett tekniskt problem, utan mycket bygger på beprövad och standardiserad trådbussteknik, även om viss vidareutveckling krävs. Svenska Elvägars projekt ska utveckla en strömavtagare som automatiskt kan ansluta och koppla ifrån elledningen under färd i hastigheter upp till 80 km/h, vilket är en grundförutsättning för att behålla lastbilens driftssäkerhet. Omkörningar, rondeller, broar och viadukter eller körning på en sträcka som inte är elektrifierad får inte bli hinder i trafiken utan ska kunna passeras lika enkelt som nu.– Det räcker inte med enbart batteridrift för att elektrifiera tung trafik på väg. Mer forskning behövs inom området att leda elenergi till fordon under, säger Ulf Jonson vid Energimyndigheten.Projektet ”Elektriska vägar” utförs i samarbete med Trafikverket, Hägglunds BAE systems, Balfour Beatty, Elforsk, Mälardalens Högskola, Robotdalen, Scania och Volvo. Under våren 2010 utförde Svenska Elvägar, på uppdrag av Vägverket och Energimyndigheten, en förstudie kring elektrifiering av tunga fordon. Studien visade på möjligheter till stora samhällsekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga vinster med elektrifiering av den tunga trafiken på svenska vägar.