Etanolskatten granskas
Flytande biodrivmedel såsom etanol och biodiesel är i befriade från energi- och koldioxidskatt. Syftet är att stimulera en fortsatt introduktion av dessa drivmedel, skriver Riksrevisionen.Totalt uppgår skattesubventionen till biodrivmedel i dag till närmare två miljarder kronor per år. Detta är ett resultat av den ökade konsumtionen av framförallt etanol under 2000-talet. Sverige är det EU-land som förbrukar mest etanol per capita. Bara Tyskland och Frankrike har en större total konsumtion. Granskningen syftar till att bedöma skattebefrielsens ändamålsenlighet.Det finns flera politiska motiv, både på EU-nivå och på nationell nivå, för att öka användningen av biodrivmedel. Klimataspekten hör dit.. Riksdagens klimatmål innebär bland annat att de svenska utsläppen av växthusgaser för perioden 2008-2012 ska minska med minst fyra procent jämfört med 1990.Sveriges skattesubvention per liter är hög i europeisk jämförelse. Totalt uppgår skattesubventionen till biodrivmedel idag till närmare 2 miljarder kronor per år som ett resultat av den ökade konsumtionen av framförallt etanol under 2000-talet. Sverige är det EU-land som förbrukar mest etanol per capita. Bara Tyskland och Frankrike har en större total konsumtion. Denna granskning syftar till att bedöma skattebefrielsens ändamålsenlighet.Följande frågor ska besvaras: * Är skattebefrielsen för biodrivmedel ändamålsenlig utifrån riksdagens klimatmål? * Har regeringens utformning och styrning av skattebefrielsen varit ändamålsenlig? * Har skattebefrielsen haft betydande bieffekter? * Har regeringen följt upp och utvärderat skattebefrielsen på ett ändamålsenligt sätt?Granskningen är planerad att publiceras i februari 2011.