Integrerade batterier ger lägre vikt
I ett treårigt EU-projekt, där bland annat forskare från Chalmers tekniska högskola, Swerea Sicomp och Volvo deltar, ska man utveckla nya kompositmaterial som kan användas som strömkälla i bilar och i höljet på till exempel telefoner och datorer så att man inte behöver använda separata batterier.Med denna teknik blir produkterna mindre och lättare. Bilarna kan köras längre sträckor på samma laddning och inga externa batterier behövs.– Vi på Volvo har haft patent på att bygga in batteriet i bilar som en panel sedan 1995, men inte utvecklat det vidare, säger Per-Ivar Sellergren, testingenjör på Volvo Car Corporation i Göteborg.Swerea Sicomp ska konstruera själva batteriet, men vem som ska montera in det i en bil är ännu oklart.– Vi vet ännu inte om vi ska bygga en prototyp. Projektet ska pågå i tre år, sedan får vi se.Vad händer om man krockar med sin elbil som har batteriet inbyggt i karossen?– Imperial College i London som deltar i projektet, har testat batterierna genom att bland annat slå en spik genom ett par battericeller. Någon explosion blev det inte, men det fräser till eftersom små ytor kortsluts med spiken. Det blir ett lokalt kortslutningsområde, men inte tillräckligt stort för att det ska hända något drastiskt.Vid en krock finns en hel del säkerhetsanordningar och brytare som i praktiken omedelbart bryter alla kretsar så att strömtillförseln stryps.– Att bidra med kompetens och att ställa krav på den nya batteritekniken så att den ger säkra och nöjda kunder är Volvos främsta roll i projektet, säger Per-Ivar Sellergren.Enligt forskarna kan kompositmaterialet, som är en blandning av kolfiber och polymerer, ha förmågan att lagra och ladda ur energi mycket snabbare än konventionella batterier.En första uppskattning visar på att antalet batterier kan reduceras, vilket gör att bilens vikt minskar med cirka 15 procent och att körsträckan blir väsentligt längre hos en elbil eller hybridbil.På längre sikt tror forskarna att viktreduktionen kan bli avsevärt större.Inom ramen för EU-projektet ska även en kondensator utvecklas för att användas i hybridfordon. En kondensator fungerar bättre än ett batteri när man vill ha en hög effekt, medan energiinnehållet inte har lika stor betydelse.Det treåriga EU-projektet, med förkortningen Storage, involverar forskare från Swerea Sicomp, Imperial College London, Inasci Hellas, Chalmers tekniska högskola, Advanced Composites Group, Nanocyl, Volvo Car Corporation, Bundesanstalt für Materialforschung und prüfung och Etc Battery and Fuel Cells Sweden.Text Rainer Saxén