Svensk plastindustri ska bli bäst i världen
Plastföretagen ska fram till oktober använda drygt 15 miljoner kronor på att höja produktionsarbetarnas kompetens.Satsningen bygger på övertygelsen att den framtida produktionen av plastprodukter kommer att kräva extremt hög personlig kompetens inom tekniskt mycket avancerade organisationer. Framtidens vinnare är inte de företag som bara kan konkurrera med låga arbetslöner. Istället kommer företag som har förmågan att bygga sin produktionsbas på utvecklingsdrivande kunskap att bli de mest eftertraktade leverantörerna. Det gäller i extra hög grad när tillverkningsindustrin globaliseras och måste tävla med både kvalitet och pris – men framförallt med förmågan att kunna producera tekniskt avancerade nyheter, och göra det snabbt.– Svenska företag varken kan eller vill drivas in i fållor där det är ränteläget och dagspriset på elektricitet som avgör om man kan överleva kvartalet, säger Joachim Henningsson som är verksamhetschef på Polymercentrum. – Företagen måste bygga smidiga och högproduktiva organisationer med hög kompetensnivå. Plastföretagen behöver frigöra resurser för utvecklingsarbete och marknadsföring och det sker enklast genom att produktionspersonalen blir ännu mera kompetent och självgående.Målet är inte bara att uppnå detta på företagsnivå. Programmet syftar också till att skapa renodlade strukturer inom certifiering och vidareutbildning så att hela branschen kan bli mindre känslig för variationer i tillgång och efterfrågan på kompetent arbetskraft.– Svenska plastföretag har goda förutsättningar att på det här området bli allra bäst i världen. Inom några år ska vi ha vänt strömmen av plastjobb till Sverige i stället för bort från landet, säger Joachim Henningsson.