Höjd kompetens i väntan på uppgång
Resultaten visar att företagen i andra länder ofta varit mer aktiva än de svenska företagen när de gäller att hitta vägar ut ur lågkonjunkturen. Den vanligaste aktiviteten är att kompetensutveckla de egna medarbetarna. Drygt en tredjedel av de svenska företagen gör detta, men i Finland är andelen hela 85 procent.Den näst vanligaste aktiviteten är att utveckla nya produkter och tjänster, det gör 32 procent av de svenska företagen, men i Taiwan har hela 74 procent tagit tillfället i akt att sätta mer fokus på produkt- och tjänsteutvecklingen.Det framgår av resultaten att de svenska bolagen genomgående ligger lägre än det globala snittet på samtliga aktiviteter. Drygt en fjärdedel av de svenska bolagen har inte gjort någon aktivitet alls. Undersökningen har gjorts av revisions- och konsultföretaget Grant Thornton. Hela 7400 företag i 36 länder har fått ta ställning till om man utfört någon eller några av ett antal aktiviteter./RSHela undersökningen finns på:http://www.grantthornton.se/Press/Pressmeddelanden/Sa-forbereder-sig-de-svenska-foretagen-for-battre-tider/