Höganäspulver lockar nya kunder
– Syftet är att utöka samarbetet med våra kunder och hjälpa industrin att utveckla nya smarta pulverapplikationer, berättar Jan Tengzelius, teknisk direktör hos Höganäs.Den nya applikationsanläggningen spelar en nyckelroll för Höganäs framtida utveckling och namnet på testcentret får därför symbolisera pulvrets kraft - Power of Powder, eller kort och gott PoP-center.Satsningen omfattar investeringar på 30 miljoner kronor och närmare 25 personer är involverade, helt eller delvis. I maskinparken finns utrustning inom laserteknik, en flernivåpress på 800 ton och möjligheter till avancerad CNC-bearbetning. Experter inom olika applikationsområden arbetar tätt tillsammans med kunder för att korta ledtiderna. I det nya centret utvecklas, tillverkas och testas prototyper och förserier av produkter.Viktig materialinformation genereras och nödvändiga analyser genomförs redan i konceptstadiet, allt från att verifiera komponentegenskaper till att analysera detaljkonstruktion och processparametrar inför framtagning av produktionsverktyg. Alltså något av one-stop-shop, från anpassat metallpulver till funktionell komponent.– Grundtanken är att föra samman hela kedjan med design, process och marknad för att sänka kostnaderna för slutkunden. På så sätt kan vi öka marknaden för metallpulver genom nya applikationer, säger Jan Tengzelius. Text Katarina Elner-Haglund