23948sdkhjf

El och bränslesnålt på båtmässa

Eldrift och bränslesnåla båtar utmärker sig på båtmässan i Älvsjö.Miljöansvar på sjön premieras även av branschförbundet Sweboat, somerbjuder en ny miljöutbildning.

Miljöbåten Catch till sjöss. Foto Catch BoatsEn av de mest uppmärksammade båtarna under höstens båtmässa, Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan, är Nimbus E-Power. Under onsdagen fick den ett hedersomnämnande i tävlingen Boat of the Show, mässans båt. Vinnare blev en finsk specialdesignad båt – All Purpose Boat, APB, 27.Nimbus E-Power har inte ännu börjat serietillverkas och kunde därför inte tilldelas det riktiga priset. Men den eldrivna båten kommer ändå att vara ett av de största samtalsämnena under mässan som pågår fram till söndag.Den nya eldrivna motorbåten har toppfart 27 knop. Enligt tillverkaren går det att köra 20 nautiska mil, eller 37 kilometer, på en laddning vid marschfarten 22 knop. Batteriernas livstid beräknas enligt Nimbus till 3000 laddcykler, vilket ska motsvara användning i över 10 år.Om man skulle tömma batterierna helt finns det ett elverk, alltså en liten förbränningsmotor, som kan köra elmotorn och ta ekipaget till närmaste elkontakt. Denna resa kan dock bara göras i tre till fyra knops fart.– Med den nya generationens batterier, som kommer inom kort, kan vi troligen direkt fördubbla aktionsradien, uppger Thomas Bergfjord, vd för Electroengine, i ett pressmeddelande.Electroengine är företaget som levererat elmotorn och batterierna. Transmissionen är ett DPH duoprop-drev från Volvo Penta. Batterierna kan laddas på fyra timmar i trefas-eluttag med 400 volt/32 ampere, men kan också laddas i ett vanligt eluttag på 28 timmar.När det gäller räckvidd har Nimbus E-Power fortfarande svårt att konkurrera med vanliga fossilbränsledrivna båtar. Däremot får man fördelen av att kunna glida fram ljudlöst, och luktfritt, genom skärgården.En annan nyhet som presenteras på mässan är den bränslesnåla båten Catch 7.5. Målet har även i det här fallet varit att få fram en så miljöanpassad båt som möjligt. Skapandet av båten startade som en del i en KY-utbildning för mariningenjörer. Nu har den gått från idéstadiet till verklighet, och tillverkaren utlovar fler nya modeller till våren.För dem med intresse för utombordare finns också något på mässan. Tyska tillverkaren Torqeedo presenterar en snurra som drivs av ett litium-manganbatteri som enkelt kan rymmas i en väska. Fördelen gentemot äldre båtelmotorer är just litenheten. Inga stora batteripaket att släpa på här inte! Torqeedo tillverkar också en ultralätt minimotor för kajaker. Branschförbundet Sweboat drar också sitt strå till stacken för att öka miljöansvaret till sjöss. För att bli få medlem i Sweboat krävs numera att man har en miljöpolicy. För den som känner sig osäker på vad som krävs för detta finns nu en kurs, som även lär ut hur servicevarv och marinor kan göra lämpliga miljöåtgärder.Text Marie GranmarBildtext: Nimbus E-Powers batterier räcker i nästan fyra mil. Foto Marie Granmar

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078