23948sdkhjf

Nöjd personal ger nöjdare kunder

Såväl kunder som leverantörer gör hellre affärer med företag som har nöjda anställda. Det visar en undersökning beställd av Ingenjörsvetenskapsakademien, Iva.

När de anställda trivs med arbetet, så lockas även kunder. Det kan verka självklart, men sambandet är ändå underskattat i näringslivet. Därför har Iva beställt en undersökning för att få bättre belägg för sambandet. Undersökningen visar en tydlig koppling mellan personalens välmående och styrkan hos företagets varumärke.Undersökningen har bestått i att hundra personer som gör affärer med ett visst företag har frågats om vad de tycker om att göra affärer med företaget, och om vad de tror om företagets arbete med sin personal. Då visade det sig att personalarbetet var den sjätte viktigaste faktorn efter sådant som service, kundorientering och ledarskap.– Lönsamhet brukar utvärderas av ekonomer och personalarbetet av andra grupper. Det är svårt att koppla ihop dem, berättar Gunn Johansson, professor i psykologi i Stockholm och som varit projektledare för undersökningen. Undersökningen svarar dock inte på frågan varför det är så. Det vill Frans Melin, forskare från Lund och expert på varumärken, gå vidare med. Han och en kollega, Johan Anselmsson, gjorde den första undersökningen. Han hoppas nu på en uppföljning. Han har dock några preliminära hypoteser om varför personalens välmående påverkar bilden av företaget utåt.– Om man har företaget som leverantör upplever man kanske att det är tryggt att göra affärer med ett företag där personalen trivs och mår bra. Företaget uppfattas som en god samhällsmedborgare, säger Frans Melin. Text Kerstin Lundell

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067