Leverantörer tar hand om drift
Kunderna i processindustrin vill ha funktioner och inte bara system från sina IT-leverantörer.– Kunderna tycker att det blir för komplext, och de vill att de som levererar IT-systemen även ska ta hand om driften, berättar Jonas Röttorp, avdelningschef för IVL Informatics.Anledningen till att IVL Svenska miljöinstitutet, som annars arbetar med miljöfrågor, ger sig in i IT-systemens värld är att de behövs för att styra om mot mer miljövänlig drift. IVL har bland annat utvecklat ett operatörssystem som ger realtidsstyrning. Det används bland annat av SSAB och Nynas.Johan Barrebo hos IS Tools berättar om en liknande trend. Företaget ser en ökande efterfrågan på webbaserade lösningar, där olika funktioner läggs ut på servrar som är lätt tillgängliga från olika håll i företaget. Det kan antingen handla om att gå in på servrarna via internet, eller via företagets eget intranät. – Det gör det lättare att outsourca. Kunden behöver inte bry sig om tekniska detaljer, berättar Johan Barrebo.Lättåtkomliga servrarÄven här är Nynas ett exempel. Företaget har lagt ut olika funktioner på servrar som är lätta att komma åt från företagets olika delar i Venezuela, Sverige och Storbritannien.– I Sverige jobbar vi traditionellt i en bruksuppsättning, med bruk som enskilda noder med egna system. Men nu knyter man samman företag mer och mer, säger Johan Barrebo.Säkerheten, som ofta är en invändning mot den här typen av system, behöver inte bli ett problem. De företag som är oroliga för inkräktare kan låta allt försiggå bakom företagets brandväggar. Det handlar inte om riktigt processnära information. För den sortens IT-flöden fungerar inte den här lösningen, som ibland kallas moln, eller ”cloud computing”.Hos företaget Wonderware, som också tar hand om processnära information, handlar trenden om att kunden vill få ut mer från systemen. De dåliga tiderna gör att det inte bara handlar om att få ut så mycket som möjligt ur en anläggning, utan att kostnaden för produktionen måste minska också.– Det handlar om hur mycket man kan krama ut ur existerande anläggningar, säger Sven-Inge Gullstrand, försäljningschef för Wonderware i Sverige och Danmark.Kunderna upptäcker finesser i IT-systemen, som att de kan anpassas för olika användare till exempel. Kvalitetschefen kan få ut data som passar henne eller honom, och underhållsingenjören kan få en annan uppsättning data. Det har systemen klarat av en längre tid, men nu börjar det utnyttjas flitigare än tidigare.Ställer kravEn annan trend är att kunderna har blivit bättre på att ställa krav. De är mer datormogna, vet vad systemen kan åstadkomma och hur de ska formulera sig för att få det. Ett krav är standard. Det ska gå att koppla ihop delar från olika leverantörer till ett enda väl fungerande system.Det pratar även Håkan Österholm om, som är produktansvarig för system för pappers- och massaindustrin hos ABB.– Standardiserade gränssnitt mellan olika system håller på att bli ett absolut krav, säger Håkan Österholm.En annan trend är att systemen ska gå att uppgradera utan att allt måste bytas ut. Hårdvaran ska kunna få stå kvar, trots att systemet byggs ut och blir modernare. Trycket från lågkonjunkturen gör att de stora investeringarna ställs in. Men kunderna vill ändå kunna förbättra verksamheten, och satsar därför på mindre projekt. – Våra kunder har också en projektorganisation som behöver hållas igång, berättar Håkan Österholm.Text Kerstin Lundell