23948sdkhjf

Fartygsutsläpp ska övervakas

Utsläpp av svavel och kväveoxider kommer inom några år att vara större från fartyg än från landbaserade källor i Europa. Ett nytt internationellt regelverk till sjöss ska begränsa utsläppen, men det kräver fungerande övervakningssystem.

Nu får forskare vid institutionen för Radio och Rymd vid Chalmers tekniska högskola närmare 20 miljoner kronor från regeringen och Vinnova för att ta fram ett permanent mätsystem till nya Dash-flygplan som ska övervaka fartygens luftutsläpp.- Det är väldigt roligt och viktigt att regeringen satsar på detta. Med pengarna kan vi utöka vår forskargrupp med ytterligare en doktorand och en forskningsingenjör, säger Johan Mellqvist som är projektledare på Chalmers i ett pressmeddelande.Från år 2015 gäller nya och strängare krav på luftutsläpp, framför allt svavel, från fartyg. Bakom beslutet står IMO, International Maritime Organization, som är FNs organ för internationella sjöfartsfrågor, och EU. De flesta bestämmelser med syfte att skydda miljön som gäller sjöfarten är i grunden internationella.- Med mätmetoden vi nu utvecklar under en treårsperiod, går det att se och påverka att fartygen följer de nya reglerna. Vi kommer mäta i de stora farlederna runt Sveriges kuster, framförallt Sydöst men även mellan Göteborg och Fredrikshamn. Dessutom kommer vi kommer att ha en fast mätstation i anslutning till en farled, säger Johan Mellqvist.Under senare år har föroreningar från fartygens utsläpp till luft fått mer och mer uppmärksamhet. Nya fraktfartyg är utrustade med bränsleeffektiva motorer, men många körs på drivmedel av väldigt låg kvalitet. Skärpningen av gränsvärdena för svavelhalten i bränslen innebär ökade bränslepriser. Därmed blir incitamentet att kringgå reglerna större än vad som är fallet i dag.- Men systemet vi utvecklar syftar inte enbart till kontroll. Vi kan även använda det i forskningssammanhang för att göra miljöeffektstudier. För det är lika viktigt att vi får "ögon" att se med och får fram verkliga fakta av vad det är för utsläpp och vilket bränsle som används, vem som står för utsläppen och omfattningen och den geografiska spridningen av utsläppen, säger Johan Mellqvist.Johan Mellqvist och forskargruppen Optisk fjärranalys vid Radio och Rymd har sedan 2007 bedrivit ett projekt med målsättning att utveckla och testa teknik för mätning av svavel- och kväveoxid i rökgaser från fartyg. Projektet har genomförts i samarbete med kustbevakningen, och finansieras av Vinnova, länsstyrelsen i Västra Götaland och Sjöfartsverket./RS

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063