23948sdkhjf

Fartygsbränslepris ökar kraftigt

Nya krav på sjöfarten kommer att öka kostnaden för fartygsbränslen med minst 70 procent, enligt en ny rapport från Sjöfartsverket. För skogsindustrin kan det bli en merkostnad om 1,3 miljarder kronor.

Skogsindustrin är en av Sveriges största transportköpare och en viktig exportnäring. 2008 exporterade skogsindustrin för 129 miljarder kronor. Denna export är helt beroende av fartygstransporter. Av näringslivets transporter på fartyg utgör transporter för skogsindustrin närmare en fjärdedel. En ökad andel transporter på fartyg är en viktig del av skogsindustrins ambition att minska klimatpåverkan från sina transporter.Bara för skogsindustrin pekar rapporten på en merkostnad om 1,3miljarder kronor. Resultatet blir bland annat en ökning avlastbilstransporterna på bekostnad av sjöfarten med ökadekoldioxidutsläpp som följd.Den Internationella sjöfartsorganisationen IMO antog i oktober 2008 skärpta gränsvärden för svavel i marint bränsle. Idag, sex månader efter beslutet, presenterar Sjöfartsverket en rapport som visar på en del av konsekvenserna av de nya kraven.Dessa nya krav kommer, enligt rapporten, att öka kostnaden för fartygsbränslen med minst 70 procent i ett basscenario, men kostnadsökningen kan också bli avsevärt större. Den sammanlagda kostnaden för näringslivet bedöms bli 28 miljarder kronor årligen. – Vi har förståelse för att man vill minska svavelutsläppen från sjöfarten och att kraven bör skärpas är något vi har full förståelse för, men samtidigt är det viktigt att se till den samlade miljöpåverkan av nya beslut, säger Marie S. Arwidson, vd för Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125