Industrin viktig för sporten
Under 2007 satsades det sammanlagt 4,5 miljarder kronor på sponsring av kultur och idrott i Sverige enligt Institutet för reklam- och mediestatistik. För många elitklubbar är det sponsorerna som gör att klubbarna kan hänga med när spelarlönerna ökar och det behöver satsas på nya arenor. Traditionellt finns det en stark koppling mellan industri och idrott. Förr i tiden fick spelarna i klubben ofta jobb på det lokala bruket och det finns fortfarande föreningar som är sprungna ur gamla fabrikslag.Nu för tiden är det svårt att kombinera en elitidrottssatsning med ett arbete på fabriken, men det finns fortfarande starka lokala kopplingar mellan industri och idrott. Framförallt bland lagen från mindre städer är det lätt att känna igen ortens dominerande industriföretag bland logotyperna på matchtröjan. Till exempel sponsras Luleå Hockey av LKAB, Södertälje SK av Astra Zeneca, och Trelleborg IF av Trelleborg AB. I Processnets kartläggning är bandylaget Broberg Söderhamn det lag som lyckats locka till sig flest industriföretag. Bland sponsorerna samsas bland andra Arizona Chemical, Vallviks Bruk, Metso, ABB, ÅF och Pöyry.– Det handlar om solidaritet med bygden för att sälja Söderhamn utanför kommunen genom Brobergsbandyn, säger Stig Östlin, som arbetar med sponsring på bandylaget Broberg Söderhamn.Han säger att omkring 95 procent av lagets sponsorer har lokal förankring. Många kommer också på matcherna, samt umgås med varandra i klubbstugan över öl och en matbit. Stig Östlin är dock lite oroad för att många lag på mindre orter tappar viktiga sponsorer när många mindre industrier går upp i större bolag som enbart vill sponsra på riksnivå.– Det rycker undan förutsättningarna för oss mindre klubbar på landsbygden att få sponsring. Därför är det oerhört viktigt att de lokala industriföretagen stöttar föreningar på mindre orter. Skulle vi inte ha det här stödet till de mindre föreningarna skulle idrotten få en tynande tillvaro, säger Stig Östlin. Text Jesper Stärn