Lägre energiförbrukning med ny beläggning
På golvet i en verkstad i Ångströmlaboratoriet i Uppsala står en svarvoch belägger kolvtappar med ett tunt skikt av volframdisulfid.– Det har tidigare varit svårt och dyrt att ta fram ytbeläggningar medvolframdisulfid. Nasa började använda materialet redan på 1960-talet isina rymdsonder eftersom man inte kunde använda traditionell olja ihögvakuum, säger Mattias Karls, vd för Applied Nano Surfaces som skamarknadsföra beläggningsmetoden.Skiktet som sänker friktionen bildas i en kemisk reaktion mellanvolfram och en svavelförening på stålets yta. Ett verktyg som består aven volframförening glider över stålet som sitter i en svarv. Samtidigt droppas en processvätska med en svavelförening på stålet somreagerar med volfram till volframdisulfid. Volframskiktet täckerojämnheterna på stålets yta och sänker friktionen.Ytbeläggningen används inte för att ersätta olja i maskiner, utan föratt minska friktionen vid så kallad gränsskiktssmörjning när oljan integör sitt jobb, men det är även möjligt att i vissa fall köra helt utanolja.– Med vår metod kan man använda tunnare motoroljor för att tillsammansmed volframdisulfiden sänka friktionen. I dieselmotorer kan man meddenna metod få en bränslebesparing med upp till tre procent, vilket ärextremt mycket i dessa sammanhang, säger Mattias Karls.Bolaget som startades 2008 började med att visa att tekniken fungerarindustriellt och att det går att belägga komponenter av stål.Metoden har utvecklats av forskaren Nils Stavlid på Ångstömlaboratoriet i Uppsala. Han är också en av företagets fyra grundare. – Våra första kunder kom från bilindustrin och var mycket intresseradeav vår beläggningsteknik. Vi samarbetar nu med Volvo Powertrain ochScania och belägger kolvtappar och cylinderfoder åt dem inom ramen förvårt utvecklingsprojekt.Även processindustrin kan ha nytta av metoden. Elmotorer har glidandekontakter som skapar friktion. Detsamma gäller skruvpumpar.– Livsmedels- och läkemedelsindustrin vill ha helt oljefria pumpar ochdär kommer vårt material in i bilden, säger Mattias Karls.Applied Nano Surfaces ska inte sälja några produkter, utan kommer istället att licensiera ut sin produktionsteknik till större företag somtillverkar komponenter till motorer och annan utrustning för industrin.– Vi ska inte bygga någon egen fabrik och belägga kolvar ochcylinderfoder, utan våra kunder ska använda vår teknik integrerat i sinegen produktionsprocess. Vi tror att vi kan börja med vårlicensförsäljning redan 2011, säger Mattias Karls.Applied Nano Surfaces har i dag fem anställda och en verkstad påÅngströmlaboratoriet i Uppsala, där beläggningstekniken utvecklas.Text Rainer Saxén