Sundsvall storsatsar på flytande biogas
Kommunen och skogsindustrin i Sundsvall satsar stort på biogas i ett gemensamt projekt. Tanken är att slammet från reningsverket och bioslammet från skogsindustrins reningsverk ska rötas i en gemensam storsatsning. Om allt går enligt planerna ska biogasen renas från vatten, koldioxid, siloxaner och andra föroreningar med kryoteknik, i en anläggning som arbetar med kyla och tryck för att separera de olika gaserna och föroreningarna från varandra.– En förstudie pågår, och framåt hösten ska vi vara klara att ta beslut, berättar Folke Nyström på Mittsverige Vatten.Men redan nu pågår grundarbeten för ett pilotprojekt, där kryotekniken ska prövas på den biogas som idag produceras vid reningsverket och som nu bränns för kraftvärme. Den ska uppgraderas till fordonsgas i en kryoanläggning för att testa tekniken inför det stora steget.– Då ska 3,5 miljoner kubikmeter biogas produceras, med start om tre eller fyra år. Det motsvarar 3,8 miljoner liter bensin, säger Folke Nyström.Tanken är att skapa en marknad för biogas, genom att erbjuda god tillgång på ett miljövänligt bränsle. Men det kommer knappast att gå att omedelbart sälja 3,5 miljoner kubikmeter biogas. Lösningen på det är förvätskning, så kallad liquefied biogas, LBG.– Förvätskad biogas kan lastas på tankvagn och köras till Mälardalen där det är brist på biogas. Eller så kan vi köra den till närmaste naturgasnät.Den renade och förvätskade biogasen är till över 96 procent ren metan. När den används märks ingen skillnad om gasen är biogen eller fossil.– Det fungerar också lika bra andra vägen. Om vi får brist på biogas finns naturgas som back-up.Aga har avtalats att sköta uppgradering och distribution. Kryoutrustningen levereras av Scandinavian GtS, ett svenskt bolag som är samägt av Hans Kättström, holländska Gastreatment Services och svenska Scandinavian Biogas Fuels.Holländarna har tagit fram kryotekniken. Svenskarna räknar sig till världseliten i konsten att optimera en biogasprocess. Vd är biogasentusiasten Hans Kättström.– Biogasen kan tillsammans med effektiviseringar på transportområdet och fler elfordon göra Sverige oberoende av fossila bränslen för transporter, menar han. Tekniken finns och LBG är andra generationens fordonsbränsle. Nu handlar det om politisk vilja att nå de nationella målen.Sundsvall är alltså först i Norden med att hänga på ytterligare ett steg som ger förvätskad biogas. Göteborg Energi har liknande planer för en större biogasanläggning i Lidköping.Det som blir kvar efter rötningen är ett utmärkt gödsel. I Sundsvall tänker man gödsla skogen, som därmed växer bättre och tar upp ytterligare koldioxid.Text Sverker NymanFakta LBG-anläggningKryoanläggningen fungerar i flera steg, där man laborerar med temperatur och tryck. Det första steget, där gasen kyls ner till +6 grader Celsius, tar bort vatten och föroreningar. Steg två kyler ner till -25 grader och tar bort resterande föroreningar såsom svavel, siloxaner (organiska kiselföreningar) med mera. Om siloxaner kommer in i en bilmotor fungerar de närmast som slipmedel och förstör den. I steg två försvinner även svavelväte och resterande vatten.Steg tre separerar ut koldioxiden, som utgör kring 35 procent av rågasen. Koldioxiden är mycket ren, och bör gå att sälja. Nu har biogasen naturgaskvalitet, och här kan man stoppa processen ifall man önskar injicera gasen i gasnätet, vilket förstås förutsätter att en naturgasledning finns i närheten. Eller så kan den användas i närområdet som fordonsgas.I Varberg prospekteras en kryoseparationsanläggning för komprimerad biogas, CBG, där den färdiga gasen sannolikt kommer att pumpas in i Varbergs Energis gasnät.Fakta Dual fuelSundsvall tänker använda biogasen för dieselmotorer i transportfordon med så kallad dual fuel-teknik. Annars är det vanligast att gasen används i ottomotorer.Tio procent av bränslet är biodiesel, resten biogas. Då får man en motor som kombinerar dieselns råstyrka med biogasens miljövänlighet. Volvo skrev i början av året på ett avtal med amerikanska Clean Air Power, med innebörden att tekniken ska appliceras på Volvos motor D 13. Dual fuel-motorn går lika bra enbart på diesel. Om gastillgången stryps kan fordonet fortfarande vara i drift. Konverteringen är reversibel, vilket gör att dual fuel-bilarnas andrahandsvärde är lika stort som dieselfordonens. Därför är det lättare att övertyga åkarna om att satsa på tekniken.