23948sdkhjf

Industritjänster ger klirr i kassan

Genom att kombinera sina produkter med bättre service och tjänster räknar åtta industriföretag med att de tillsammans har ökat sin omsättning med 100 miljarder kronor på fem år.

Utveckling av tjänster och service för industrin innebär att leverantörsföretag tar över ansvaret för en del av sin kunds tillverkningsprocess i stället för att bara sälja en maskin för ändamålet. Enligt forskningsrapporten Developing Industrial Offerings som presenteras i Göteborg på onsdag kan svensk industri öka sin försäljning av tjänster med mellan 20 och 60 procent.Trots det lägger svensk industri upp till 95 procent av sina utvecklingsresurser på produkter och enbart fem procent på tjänster. Industrin står därför inför en strukturell förändring gentemot tjänster och service.– Svensk industri har en ingenjörstyngd kader som driver utvecklingsarbetet inifrån och ut. Ta till exempel mobiltelefoner som i många år förfinats för att förbättra tekniken - nu har tillverkarna upptäckt att det finns kunder som ska använda telefonerna också, säger Eva Nilsson, föreståndare för forskningsstiftelsen Marknadstekniskt Centrum, som ansvarat för projektet.Aga Gas, ett av de deltagande företagen, har under projektet tittat närmare på hur det skapar värden för sina kunder i samband med att det tar över delar av deras underhåll.– Det handlar inte enbart om arbeten vi genomför hos kunden utan också om hur vi uppträder. Till exempel att vi kommer in och hälsar innan vi böjar vårt underhållsarbete, säger Cecilia Garpe, affärsutvecklare på Aga Gas.Aga har bland annat börjat med att utrusta sina underhållsteknikers bilar med datorer så att de kan gå igenom rapporter direkt med kunden på plats, i stället för att skicka rapporten i efterhand. De har även blivit bättre på att specificera exakt vad som ingår och vad som inte ingår i deras ansvar när de skriver underhållsavtal med industrier. Det för att undvika senare missförstånd.Utöver Aga har även Esab, Husqvarna, ITT Flygt, Metso, Saab Aerotech, Telia Sonera och Volvo ingått i projektet. Tillsammans räknar de med att de under den senaste femårsperioden ha ökat sin omsättning med 100 miljarder kronor genom att satsa på industriella tjänster.Marknadstekniskt Centrum har drivit projektet med stöd av Linköpings universitet och Vinnova.Text Jesper Stärn

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078