23948sdkhjf

Stor okunskap om elavtal

Sju av tio processföretag har inte någon nedskriven strategi för elinköp. Det visar en undersökning som genomförts på uppdrag av elhandelsbolaget Energi Försäljning Sverige.

Sammanlagt tillfrågades inköpschefer vid 200 olika industriföretagetmed fler än 20 anställda om sina elinköp. 61 av de 200 tillfrågadecheferna arbetar inom processindustrin. Det verkar inte finnas någon större skillnad i intresset för elavtalmellan processföretag och övriga branscher. I stället är det främstföretagets storlek i form av antal anställda som avgör hur intresseradinköpschefen är av elmarknaden. Inte helt oväntat är kunskapen och intresset större ju fler anställdaföretaget har. Bland företagen i undersökningen med fler än 100anställda saknar dock fortfarande nästan hälften en skriftlig strategi,och en tredjedel av deras inköpschefer uppger att de inte följerelmarknaden alls.Peter Engelbrektsen, som är ansvarig för energiinköp på Arla Foods,säger att det ligger mycket arbete bakom att ta fram en strategi ochatt rörligt elpris över tiden historiskt har varit billigare än fastaavtal. Detta kan vara en anledning till att så många företag verkar såpass ointresserade. Tidigare hade Arla Foods både fasta och rörliga avtal. Kraftigaprisökningar på elbörsen i början av 2000-talet gjorde att bolaget fickse sina elkostnader skena vissa månader. För att få mer kontroll över kostnaderna valde bolaget att ta fram enstrategi som innebär att de säkrar sitt elbehov med många mindre avtalsom löper på 18 till 24 månader. – Under ett år kunde det vara mycket stora variationer i spotpriset,och vi ville gärna känna till våra kostnader i förväg, säger PeterEngelbrektsen.Strategin innebär vid tillfällen med låga elkostnader en vissmerkostnad, men gör att bolaget får en jämn och förutsägbarmånadskostnad för elen. Fakta Inköpschefernas elkollSå här svarade 61 inköpschefer i processindustrin:7 av 10 företag saknar skriftlig strategi för elinköp15 procent av företagen känner inte till hur de handlar elEn tredjedel köper till fastpris32 procent vet inte över vilken tidshorisont de handlar el39 procent vet ej när deras avtal går ut33 procent vet inte hur stor del av produktionskostnaderna som elkostnaderna utgör34 procent följer inte elmarknaden aktivtTill processindustri räknas Statistiska Centralbyråns kategorier förutvinning av mineral, trävarutillverkning, massa- och pappersindustri,tillverkning av kemikalier, metallvaruindustri samt el-, gas- ochvärmeförsörjning.Text Jesper Stärn

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062