Masugn värmer isbrytare
Isbrytarna Oden, Frej, Ymer och Atle arbetar nu för fullt med att hållafarlederna i norra Östersjön öppna efter den senaste tidensvinterväder. När väl båtarna tar sig till hamnen i Luleå behöver deinte längre förlita sig på olja för att hålla sig varma. Luleå Energihar nämligen byggt ut fjärrvärmenätet hela vägen till hamnen.- Isperioden har kommit så fartygen är ute och bryter is för fullt, menvi är klara med nätet dit och har en fjärrvärmecentral på kajen, sägerMagnus Johansson, fjärrvärmechef på Luleå Energi, till Process Nordic. Genom ett samarbete mellan Luleå Energi och SSAB produceras fjärrvärmeni Luleå av gaserna som blir över från stålverkets masugn på orten. Allvärme till isbrytarna kommer alltså från masugnsprocessen.Enligt Magnus Johansson har den största utmaningen med utbyggnadenvarit ledningarna från kajen till fartygen som måste kunna stå emot endel rörelse, samt vara enkla att koppla in och koppla ur vid avfart. Sjöfartsverket, som äger isbrytarna, har satsat 6,8 miljoner kronor föratt finansiera anslutningen till fjärrvärmenätet. Målsättningen är attverket inte ska ha några utsläpp av koldioxid från fartyg som ligger ikaj. Dessutom är fjärrvärmen så pass mycket billigare än olja attSjöfartsverket räknar med att investeringen ska betala av sig på fyra.Text Jesper Stärn