23948sdkhjf

Storsatsning på drivmedelsforskning

Tre svenska forskningsprojekt för förnybara fordonsbränslen har tilldelats nästan 70 miljoner kronor i stöd. En ny framställningsmetod för förnybart drivmedel har även beviljats patent i Sverige och ska nu fortsätta att utvecklas.

Energimyndigheten har gett Övik Energi och Umeå Universitet 41 miljonerkronor i stöd för att bygga en utvecklingsanläggning för att förädlabiomassa till drivmedel i Örnsköldsvik. Övik Energi ska ansvara fördriften av anläggningen medan Umeå Universitet ska utvecklaförädlingstekniken.- Projektet är intressant då det handlar om att kunna använda råvarorsom idag har svårt att slå sig in på marknaden. Blir det framgångsriktkan energianläggningar byggas billigare och bränslet troligen ävenanvändas som råvara för förgasning och syntetisering till drivmedel,säger enhetschef Anders Lewald i en kommentar.Energimyndigheten har även gett företagen Infjärdens Värme ochEnergitekniskt centrum, ETC, 16,8 miljoner kronor för att utveckla enbränsleflexibel förgasare för drivmedelstillverkning i ettbioraffinaderi. ETC ska stå för utvecklingen avtekniken medan Infjärdens Värme ska bygga en anläggning för tester.Ny förgasningsteknik står också i centrum för ett stöd på tio miljonerkronor till Chalmers Tekniska Högskola. Pengarna från Göteborg Energioch Akademiska Hus ska användas för att kommersialisera enförgasningsteknik som används vid en demonstrationsanläggning påChalmers. För att öka den affärsmässiga inriktningen har även utrustningstillverkaren Metso gått in i projektet.Slutligen har miljöteknikbolaget Morphic fått patent på en nyframställningsmetod för flytande fordonsbränslen. Tekniken bygger påinfångning av koldioxid ur luften med hjälp av vindkraftverk. För attfånga in koldioxiden ur luften beläggs vindkraftverkets vingar med ettenzym som fångar in koldioxiden. Sedan används koldioxiden tillsammansmed vatten och överskottselektricitet för att framställa flytandebiobränslen, såsom metanol till exempel.Enligt bolaget är tekniken lovande men det kvarstår fortfarande mycketutvecklingsarbete innan en kommersiell produkt blir färdig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062