23948sdkhjf

Satsar på hållbara relationer

Akzo Nobel och SCA har tillsammans med Chalmers tekniska högskola fått tio miljoner kronor i stöd av EU för att skapa hållbar utveckling i kund- och leverantörskedjor.

Allteftersom miljö och etik blir en större del av många industriers verksamhet ökar också kraven på tydlig information om hur företagens arbete påverkar omgivningen. Något som blir extra viktigt i kontakt med kunder och leverantörer. Akzo Nobel, SCA och Chalmers har därför fått tio miljoner kronor i stöd för att utveckla rutiner kring information och kommunikation för hållbar utveckling i kund- och leverantörskedjor. - Det pågår mycket arbete med hur företag ska presentera siffror för hur de påverkar växthuseffekten. En stor del av det arbetet handlar om att veta hur stor påverkan råvarorna du köper in har och hur stort avtryck dina egna produkter får efter att du har sålt dem, säger Johan Widheden, som arbetar med projektet på Akzo Nobel.Det kan till exempel handla om att förmedla information om utsläpp vid tillverkning till en kund som vill redovisa sin klimatpåverkan. Det kräver att informationen finns tillgänglig och inte stoppas av sekretess-skäl, samt att leverantören redovisar utsläppen på ett sätt som kunden förstår.- Vi frågar ofta våra leverantörer efter miljödata av olika slag och vi får ofta leta rejält för att hitta den. Det är inget som de bara kan slänga fram om de inte har arbetat med sådana här frågor väldigt mycket, säger Johan Widheden.Enligt Johan Widheden sker arbetet med hållbar utveckling inom företagen främst av speciellt utsedda personer eller avdelningar. Informationen har sedan svårt att sprida sig till övriga delar av företaget, framförallt till de personer som fattar viktiga beslut. I dag sker dessutom kommunikationen mellan olika företag till stor del enbart mellan säljare och inköpare som ofta inte är insatta i företagets arbete med hållbarhetsfrågor. Det EU-finansierade projektet har därför syftet att förbättra information samt kommunikation om hållbar utveckling både inom och mellan företag. - Jag vill gå lite längre än att vi bara skickar utvärderingar till varandra. Om vi till exempel har en kemikalie som kommer att sluta tillverkas inom fem år, så drabbar det hela värdekedjan. Då är också arbetet med att ersätta råvaran någonting som är intressant för både oss och vår leverantör, säger Johan Widheden.Både på Akzo Nobel och SCA ska projektet drivas i pilotskala på mindre avdelningar i tre år från och med första januari nästa år. Vid lyckade försök kan sedan deras metoder spridas till hela företaget. Fakta Life+Stödet delas ut inom EUs miljöprogram Life+ som pågår mellan 2007 och 2013. Sammanlagt får åtta projekt dela på 120 miljoner kronor, och företagen som deltar i programmet förväntas sedan avsätta minst lika mycket resurser i projektet själva. Fakta Hållbar utvecklingFörknippas mest med miljöfrågor, men innefattar också ekonomi och etik. Projektet kommer därför även att ta med sociala aspekter, som till exempel arbetsförhållanden och samhällsnytta.Text Jesper Stärn

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063