Biobränslen utmaning för katalysator
Som Process Nordic skrev i nr 8/08 satsar Preem 250 miljoner kronor påatt kunna tillverka biodiesel av 140 000 ton förnybara råvaror om åretvid sitt raffinaderi i Göteborg. En viktig del av den processen ärkatalysatorer från danska Haldor Topsøe. - Det blir en process med både vanlig diesel och talloljan. Den vanligadieseln ska renas från svavel och få kvaliteten uppgraderad. Talloljanska hydreras så att den omvandlas till paraffiner, precis som i vanligdiesel, säger Rasmus Egeberg, utvecklingsingenjör på Haldor Topsøe.Hydrering är en raffinaderiprocess som innebär att olja och vätgaspumpas in i en katalysator för att skapa en reaktion som påverkar denkemiska sammansättningen. Resultatet för talloljan blir ett bränsle medlängre hållbarhet, högre energivärde och mindre svavel än förstagenerationens biodiesel. Katalysatorerna består av tuber som fylls med pellets av porösaluminiumoxid som är impregnerad med olika metaller såsom nickel ochmolybden. Metallpelletsen fungerar som katalysator och sätter i gångreaktionen i tuben. Haldor Topsøe har sålt katalysatorer till raffinaderier under många årmen biobränslen är den senaste utvecklingen för företaget. EnligtRasmus Egeberg har det varit en utmaning att få allt att fungera förden nya råvaran.- Det blir speciella förhållanden med biobränslen. Bland annat bildasmer värme som måste hanteras, vilket innebär att katalysatorerna kräveren egen design säger han.Utbyggnaden av Preems raffinaderi i Göteborg ska vara klar under slutetav 2009. Då ska anläggningen kunna ta emot tallolja från företagetSunpine i Piteå, som Preem köpte in sig i tidigare i år.Den danska tillverkaren har även fler kopplingar till Piteå, blandannat ska Haldor Topsøe ta fram katalysatorer åt företaget Chemrecsförsök att göra biobränslen av svartlut från pappersindustrin.Text Jesper Stärn