Alger blir flygbränsle
Inom loppet av ett år lyfter ett flygplan från Schiphol mot London medbränsle från alger i tankarna. KLM och Air France blir först med dennya sortens biobränsle, medan Sas-planet ska lyfta senare.Den första flygningen ska visa att bränslet fungerar, det handlaralltså inte om ett plan i kommersiell trafik. Flygbolagen ingår i ettprojekt med den norska miljöorganisationen Bellona som satsar stort påalger som bränsle.– Alger är snabbväxande organismer, som ger stora mängder energi. Dekan odlas i områden som inte lämpar sig för matproduktion, och kommerdärmed inte i konflikt med världens matbehov, vilket andra drivmedelkritiseras för, säger Tone Knudsen, ansvarig hosMiljöstiftelsen Bellona.Att Bellona satsar på just alger, beror på att de anses ha så storpotential. De växer mycket snabbare än raps och soja och andraalternativ till grödor för biobränsle.Algbränslet till flygplanen ska produceras av det holländska bolagetAlgaelink, som Bellona samarbetar med. Det finns redan entestanläggning i Stavanger. Algerna ska odlas i speciella tankar underkontrollerade former, alltså inte skördas till havs.De amerikanska företagen Green Fuel Technologies och Petro Algae utvecklar också algbränsle.Bildtext: Algbränslet kan odlas i öknar till exempel, och konkurrerar inte med matproduktion.Text Kerstin Lundell