Industri skeptisk till fältbussar
Fältbussen kom redan 1990 (Profibus PA och FF 1995) och gjorde sittsegertåg över världen. Idag finns den inom i stort sett hela dentillverkande industrin, förpackningsindustrin och inom stora delar avprocessindustrin – men inte i sektorn olja, gas och kemi (med vissaundantag, bland annat Preem i Lysekil).Pappersbruk, läkemedels- och livsmedelsindustri har insett fältbussensfördelar, framför att de senaste generationerna som ger betydligtstörre möjligheter att samla information.Internationellt ser det bättre ut. Där används den här teknologin merainom i stort sett hela processindustrin, även om användningen generelltsätt är ganska låg. Men inte så låg som i Sverige.– En orsak kan vara att det inte byggs särskilt många nya anläggningari Sverige idag. Men det kan knappast vara hela förklaringen. En hel delanläggningar rustas upp och byggs om. Och alla processtyrningssystem som tillverkas idag, oavsett fabrikat,är förberedda för användning av fältbussar, kommenterar Lars H Larsson.– Trots det är det förvånansvärt många som fortfarande använder 4 till20 milliampere med allt vad det innebär av korskopplingsskåp,kabeldragningar kors och tvärs till sensorer, givare och mätinstrumentetcetera.En broms kan förstås vara priset, eller rädslan för att aktörernahåller prisnivån på en för hög nivå. Detta på grund av att marknadenidag domineras av två leverantörer, Profibus och Foundation Fieldbus.Tyska Profibus är störst i Europa, Foundation Fieldbus har större delenav den amerikanska marknaden och därmed en betydande del avoljeindustrin som sina kunder. De båda systemen skiljer sig vad gäller decentraliserad intelligens.Profibus PA är baserat på konceptet att implementera så kallad centralintelligens i processtyrsystemet, och således in i Profibus. FieldbusFoundation använder i stället decentraliserad intelligens somimplementeras i de enskilda produkterna. Av fyra miljoner installerade noder (både Profibus och FoundationFieldbus) i processindustrin finns bara cirka en femtedel i den sektorsom berör instrument och intelligenta ställdon – trots att fältbussarnafunnits i drygt 15 år.En hämsko kan förstås vara att det fortfarande inte finns en gemensam standard, vilket gör kunden beroende av en leverantör.– Det kan naturligtvis vara så, medger Lars H Hansson, men ser inte detsom ett argument. Fördelarna är så uppenbara. Det finns så oerhörtmycket pengar att spara på att optimera driften och få ett bättreförebyggande underhåll med fältbusstekniken. Ett driftstopp på någratimmar i en processindustri kan kosta hundratusentals kronor. Mot denrisken väger den investeringen i fältbussteknologi väldigt lätt. Dagens fältbussar är dessutom oerhört mycket mer sofistikerade äntidigare generationer med högre intelligens och större möjligheter attta emot, lagra och distribuera signaler av olika slag. Det är en enormskillnad idag jämfört med fältbussens ursprungliga roll somkabelersättare och enklare utbyte av data med givare ställdon ochinstrument. - Idag är fältbussarna redundanta med felsäkra signaler och godkändaatt använda även i explosiv miljö, förklarar Lars H Larsson, som kommeratt fortsätta sitt fälttåg för fältbussar – nu närmast på Processtekniki Göteborg.Tips: Hör mer från Profibus och Foundation Fieldbus under Processtekniks konferens den 8 oktober!Text Mats Ahlstedt