Investerar kvarts miljard i biodiesel
Efter ombyggnaden ska raffinaderiet framställa 140 000 ton grön dieselper år baserad i huvudsak på skogsråvaror, men också vegetabiliskaoljor och slakthusavfall.– Idag köper vi RME, rapsmetylester, från Perstorp för inblandning ivanlig diesel, men målet är att starta egen produktion av biodiesel,säger Sören Eriksson vid Preemraff i Göteborg.– Det råder ett underskott på diesel i Europa och kommer att göra såäven i framtiden. Utvecklingen går mot tillverkning av dieselolja därråvaran utgörs av vegetabiliska och animaliska fetter, klargör SörenEriksson.Som ett led i den satsningen köpte nyligen Preem aktiemajoriteten iSunpine tillsammans med Södra och Sveaskog. Sunpine bygger nu enanläggning i Piteå för 250 miljoner kronor, som också den ska stå klar2009. Där ska man bland annat producera tallolja som biprodukt frånmassaindustrin. I Preems bioraffinaderi förbättras talloljans lagringsbeständighet ochförbränningsegenskaper, svavel och andra föroreningar tas bortsamtidigt som energiinnehållet ökas. Huvuddelen av råvaran kommer sannolikt att utgöras av talloljeester,som görs om till vanliga dieselmolekyler. Men man kommer också attkunna framställa diesel av många olika slag av vegetabiliska estrar.– Dock inte palmolja. Vi vill inte råka ut för samma sak som Neste Oil, kommenterar Sören Eriksson.Neste Oil framställer biodiesel i sina finska raffinaderier genom attolika typer av vegetabiliska och animaliska fetter hydreras i enkatalysator. Greenpeace demonstrerade i våras mot företaget, eftersomorganisationen anser att det nya dieselbränslet som innehåller palmoljabidrar till skövling av regnskogar, klimatförändring och högrelivsmedelspriser.– Poängen är att vi använder oss av förnyelsebar råvara som kananvändas tillsammans med fossila bränslen och som inte konkurrerar medlivsmedelsindustrin eller på andra sätt påverkar miljön negativt. Viräknar med att våra dieselbränslen till 30 procent ska bestå avförnyelsebar råvara, säger Sören Eriksson.100 000 ton biodiesel framställd av tallolja skulle innebära attutsläppen från fordonstrafiken minskar med cirka 250 000 ton koldioxidper år.Pyrolysolja är en annan tänkbar råvara för Preems bioraffinaderi. Denkan framställas ur alla typer av torkad biomassa, men innehåller mycketsyre och kräver alltså mycket vätgas för att få bort syret vilket ärdyrt.– Vi diskuterar, testar och utvärderar, men det är en hel del kvarinnan vi har nått en bra lösning på den problematiken, påpekar SörenEriksson.En konferens under Processteknik tar upp och diskuterar de två vägareller tillverkningsprocesser som leder fram till ett flytandebiobränsle för dagens dieselmotorer – direktförgasning och pyrolys. Denkan vara väl värd att lyssna på för dem som vill ha eget bränsle tillmiljö- och klimatdebatten. Eller se vilka affärsmöjligheter som erbjuds.Tips: Lyssna på föredraget om Bränsle av biomassa under Processtekniks konferens den 7 oktober!Text Mats Ahlstedt