Rekordsvets skapar affärer i Kiruna
Kiruna Wagon har en maffig order. Till år 2010 ska företaget leverera 750 nya malmvagnar till LKAB. Kockums Industrier i Malmö tillverkar chassit till vagnarna och sänderdem till Kiruna Wagon som tillverkar vagnskorgar, lossningsluckor ochgör färdiga vagnar.Det är mycket svetsningsarbete som ska utföras när de 3,5 ton tungavagnskorgarna tillverkas. Det handlar om 150 svetsfogar med ensammanlagd längd på nästan 500 meter.- När leveransen är klar har vi gjort 35 mil svetsfog. Det motsvararvägsträckan Kiruna-Luleå, säger Fredrik Kangas, projektledare på KirunaWagon.Hittills har svetsningarbetet gjorts manuellt vid tre stationer därsvetsarna har fått klättra omkring i de stora vagnskorgarna som mäternio meter i längd och tre och en halv meter i höjd och bredd.Nu görs nästan 70 procent av svetsarbetet med den nya automatiserade svetsroboten från österrikiska IGM som går på räls i taket.- Svetsroboten är tio gånger effektivare än manuell svetsning, säger Fredrik Kangas.Det har lett till att företaget har ökat den totala produktionen,innefattande både malmvagnar och andra uppdrag, med 25 procent ochegentligen skulle personalstyrkan därmed kunna minska med 20 procent.- Men vi har så stor efterfrågan här just nu så det är inte aktuellt, säger Fredrik Kangas.Merparten av arbetet när det gäller malmvagnarna är traditionellMAG-svetsning som utförs av svetsroboten. Företaget arbetar nu ocksåmed laserhybridsvetsning som ger tunna och lika starka svetsfogar somgrundmaterialet.Svetsroboten har kostat nio miljoner kronor varav länsstyrelsen harstöttat anskaffningen med ett regionalt stöd på 2,3 miljoner kronor.Snart har LKAB fått nästan hälften av de 750 vagnarna. Vecka 17 år 2010ska hela leveransen vara klar. Ordern är värd 250 miljoner för KirunaWagon som är ett konsortium av tre företag i staden.Svetsroboten har ökat Kiruna Wagons chanser till fler uppdrag, till attbörja med i Sverige, men man sneglar också på den internationellamarknaden.- Vår specialitet är stora svetsade konstruktioner över huvud taget, inte bara malmvagnar, säger Fredrik Kangas.Text Lars Eriksson