Tävling sänker elkostnader
Banverket köper varje år omkring 2,5 terawattimmar el för drift avtågtrafiken till en kostnad av nästan en miljard kronor. För att sänkaelkostnaderna har verket anlitat ett elhandelsföretag förportföljförvaltning av elinköpen. Det innebär att handelsbolaget genom att köpa och sälja finansiellasäkringar av elpriset försöker gardera Banverket mot plötsligaprisökningar på elbörsen, samt att få den totala elkostnaden så låg sommöjligt. Inför den senaste upphandlingen bestämde sig Banverket för att pröva enny modell. I stället för att låta ett enda företag få sköta helaportföljen slöt det ett ramavtal med fem olika elhandelsföretag. Varje företag får förvalta knappt två miljoner kronor. De två företagsom lyckas bäst med sin portfölj får sedan dela på uppdraget atthantera prissäkringsportföljen för Banverkets hela elförbrukning.– De tävlar om vem som är bäst vid varje utvärderingstillfälle. Omnågot av de två bolag som sköter prissäkringarna sedan inte sköter sigså flyttar vi uppdraget till den som är bäst av de andra bolagen, sägerLars Johansson, elupphandlingsansvarig på Banverket.Han menar att de företag eller avdelningar som håller på medportföljförvaltning av elavtal oftast är ganska små. Det blir därförväldigt känsliga för personalförändringar. Om två eller tre mäklareslutar kan det blir stora skillnader i företaget och då vill Banverketsnabbt kunna byta leverantör. Enligt Lars Johansson är även leverantörerna nöjda med den nya avtalsformen.– Mäklare älskar att tävla i alla lägen. Så de har tagit emot det här väldigt positivt, säger han.Som statligt bolag omfattas Banverket av lagen för offentligupphandling. Privata företag har därför lättare att byta mellan olikaelhandelsföretag. Inom den privata sektorn används liknande avtal inombankvärlden för bland annat räntor. Lars Johansson tror därför att ävenandra företag kan dra nytta av att använda en tävlingsform för sittelavtal. Dessa tävlar i Banverkets ramavtal: Markedskraft, Fortum, Eon, Scandem och Bergen Energi.Text Jesper Stärn