Svenskt satellitbränsle till USA
Det är företagen Moog Inc. och Alliant Techsystems Inc. som vill sälja det svenskutvecklade bränslet på den amerikanska marknaden.Ecaps har utvecklat ett världsunikt framdrivningssystem för satelliter baserat på ett miljövänligt bränsle, som skall kunna ersätta det giftiga och cancerogena drivmedlet hydrazin som idag är det vanligaste bränslet ombord på satelliter. Ecaps bränsle är inte bara skonsammare för människan och miljön utan erbjuder också 30 procent högre prestanda, enligt företaget.Framdrivningssystemet skall testas för första gången 2009 ombord på satellitsystemet Prisma som utvecklats av Rymdbolaget på uppdrag av Rymdstyrelsen (läs mer i Process Nordic nr 8/08).- Ecaps har utvecklat en banbrytande teknik som utlovar mycket enklare hantering vid exempelvis tankning av satelliter. Vi är ytterst nöjda med att ha blivit valda till samarbetspartners för att introducera och marknadsföra denna viktiga teknik i USA, och är redo att börja leverera system i slutet av 2009, säger Douglas Morash, vd på Moog, i ett pressmeddelande.Enligt Rolf Möllerberg, vd för Ecaps, är den totala marknadspotentialen i USA för denna typ av framdrivningssystem cirka 300 miljoner svenska kronor.Text Marie GranmarGrafik RymdbolagetBildtext:Satelliten Prisma kommer att ha tre olika drivsystem med sig ut i rymden. Dels ett vanligt hydrazin-system(rött), dels det nya systemet för flytande, miljövänligt ADN-bränsle(grönt) och så ett mikromotorsystem med gasdrift (violett tank och gråa ledningar).